Podczas gdy Microsoft inwestuje naprawdę spore zasoby w usługę grania w chmurze w Xbox Game Pass Ultimate na Androida, zrodziło się pytanie, dlaczego iOS został całkowicie pominięty. Okazuje się, że nie został — po prostu Microsoft ma związane ręce z powodu restrykcyjnej polityki w App Store. Strumieniować gier w swoich aplikacjach na iOS nie może także Facebook. Działania Apple'a wzbudziły obawy Komisji Europejskiej, która rozpatrzy je pod kątem antykonkurencyjności.
Już w czerwcu Komisja Europejska otworzyła cztery dochodzenia w sprawie Apple, z czego trzy dotyczą App Store i jego restrykcyjnych zasad, takich jak wymaganie od deweloperów aplikacji, by używali jego własnego systemu zakupów w aplikacjach. Facebook i Microsoft to ostatnie z firm, które wyraziły skargi w związku z zasadami, które już wcześniej stały się obiektem krytyki ze strony deweloperów. Firmie z jabłkiem w logo zarzuca się m.in. nierówne zasady gry, które faworyzują rozwiązania i usługi producenta iPhone'ów.
Zapytana o problemy Microsoftu i Facebooka z Applem, rzeczniczka KE, Arianna Podesta, powiedziała w oświadczeniu, że Komisja jest świadoma tych zarzutów pod adresem zasad w Apple App Store, jednak nie przedstawiła szczegółów. Apple rzecz jasna odrzuca krytykę i twierdzi, że ten sam zbiór zasad obejmuje wszystkie aplikacje, by chronić klientów i zapewnić uczciwe zasady gry dla deweloperów. Trudno się z tym jednak zgodzić. Apple wymaga oddzielnej weryfikacji każdej streamowanej gry, jednocześnie nie weryfikując z osobna każdego utworu w Spotify czy filmu na YouTube — a przecież wszystko to trafia na urządzenia w ten sam sposób, czyli poprzez streaming wewnątrz aplikacji, oraz umożliwia interakcję z zawartością.
Przypomnijmy, że to nie pierwsze takie zarzuty pod adresem Apple. Między innymi zeszłym roku jego działaniom przyjrzał się organ kontroli z Izby Reprezentantów, na skutek czego firma musiała wycofać się z praktyk antykonkurencyjnych na iOS. Gdy w tym roku App Store znalazł się pod lupą komisji UE, na monopolistyczne zapędy Apple'a zwracał uwagę Brad Smith, President i Chief Legal Officer z Microsoft.