DirectStorage to interfejs API z rodziny DirectX, który debiutował na Xbox Series X w ramach Xbox Velocity Architecture. Jeszcze w 2020 roku Microsoft zapowiedział, że technologia zmierza do Windows. Po dość długim czasie oczekiwania użytkownicy komputerów mogą już z niej korzystać.
DirectStorage to generalnie technologia I/O (operacji zapisu i odczytu). Przy jej wykorzystaniu przez gry odczuć można znacznie skrócone czasy ładowania oraz bardziej rozległe i szczegółowe sceny. Jest to możliwe dzięki osiągnięciom w technologiach SSD i PCIe, a zwłaszcza w NVMe. Dzięki temu gamingowe PC mogą zapewnić przepustowość, która nie była możliwa w przypadku starszych technologii HDD. Zamiast kilkudziesięciu MB na sekundę nowoczesne dyski oferują nawet kilka GB na sekundę. I właśnie to można wykorzystać w grach.
Począwszy od dzisiaj, gry na Windows mogą być dostarczane z DirectStorage. To publiczne wydanie SDK rozpoczyna nową erę szybkich czasów ładowania i szczegółowych światów w grach PC, umożliwiając deweloperom pełniejsze wykorzystanie szybkości najnowszych urządzeń pamięci. We wrześniu 2020 r. zapowiedzieliśmy, że DirectStorage trafi do Windows, i po zebraniu feedbacku z deweloperskiej wersji zapoznawczej udostępniamy ten API wszystkim partnerom, by dołączali go do ich gier.
— Cassie Hoef, Senior Program Manager w DirectX, Microsoft
Microsoft ponownie potwierdza, że DirectStorage jest kompatybilny z urządzeniami z Windows 10, jednak to Windows 11 posiada wbudowane najnowsze optymalizacje pamięci i jest "rekomendowaną ścieżką dla gamingu". Mówiąc krótko, Windows 11 ogarnie to lepiej, choć nie wiadomo jeszcze, w jakim stopniu.