Od niedawna technologia DirectStorage jest już dostępna na PC z Windows 10 i Windows 11. Umożliwia to szybsze czasy ładowania gier — podobnie jak na Xbox Series X/S. Najpierw jednak muszą sięgnąć po nią deweloperzy. Pierwsi z nich już to zrobili i oto mamy efekty: nawet 11-krotnie szybsze wczytywanie gry w porównaniu do HDD.
Pierwsze demo DirectStorage na PC zostało pokazane na konferencji Game Developers Conference (GDC) 2022. Technologii użył Luminous Productions w swojej grze Forspoken (znanej wcześniej jako Project Athia) i trzeba przyznać, że wyniki są imponujące. Studio zademonstrowało kilka scen wczytywania, a poprawa przy użyciu DirectStorage jest znaczna, nawet przy użyciu dysków SSD opartych na SATA. Jeszcze lepsze czasy ładowania udało się osiągnąć z szybszymi dyskami SSD NVMe.
Deweloper pokazał też wykresy prędkości I/O i rzeczywistych czasów ładowania sceny gry z użyciem 3 rodzajów dysków (M.2 SSD, SATA SSD i HDD) oraz 2 rodzajów API (DirectStorage i Win32 API).
Wzrost wydajności jest szczególnie imponujący, gdy spojrzymy na NVMe, które osiągają prawie 70% poprawę w DirectStorage (4829 MB/s) w porównaniu z Win32 (2862 MB/s). W rzeczywistym czasie ładowania różnica między nimi nie jest już tak duża. Być może w niektórych przyszłych tytułach korzyści będą wyraźniejsze.