W czerwcu Microsoft zapowiadał, że nowa konsola Xbox Series X zostanie wyposażona w architekturę Xbox Velocity Architecture, która łączy własny dysk NVME SSD, bloki dekompresyjne z przyspieszeniem sprzętowym, nową warstwę API DirectStorage oraz Sampler Feedback Streaming (SFS). W efekcie konsola oferuje rewolucyjny przełom w szybkości i wydajności w porównaniu do poprzedniej generacji. Teraz firma zapowiada, że DirectStorage trafi również na pecety z Windows.
DirectStorage to interfejs API z rodziny DirectX. Zgodnie z nową zapowiedzią Microsoftu wprowadzi on najlepszą w swojej klasie technologię IO zarówno na konsolę, jak i PC. Na komputerach zgodnych z DirectStorage oraz przy jego wykorzystaniu przez gry odczujemy mocno skrócone czasy ładowania oraz bardziej rozległe i szczegółowe światy wirtualne. Microsoft wyjaśnia, że dzięki osiągnięciom w technologiach SSD i PCIe, a zwłaszcza w NVMe, gamingowe pecety mogą dostarczyć przepustowość, która nie była możliwa w przypadku starszych technologii HDD. Zamiast dziesiątków megabajtów na sekundę dyski w Xbox Series X oferują nawet kilka gigabajtów na sekundę.
Przyspieszenie sprzętowe jest też dyktowane przez same gry, które ładują znacznie więcej danych niż kiedyś oraz robią to w inteligentniejszy sposób. Optymalizacje ładowania są konieczne, by gry mieściły się w dostępnej pamięci/GPU. Zamiast ładować duże pakiety za jednym razem przy użyciu niewielu zapytań IO, gry rozbijają assety, takie jak tekstury, na mniejsze fragmenty i ładują tylko te potrzebne do wyrenderowania sceny. Podejście to jest bardziej efektywne i może zapewnić lepiej wyglądające sceny, niemniej jednak generuje znacznie więcej operacji IO.
Microsoft zwraca uwagę, że obecne API magazynowania nie są zoptymalizowane pod kątem tak dużej liczby requestów IO, co blokuje możliwości nowoczesnych gier — nawet na superszybkich pecetach z dyskami NVMe. Dlatego właśnie na PC nadciąga DirectStorage. API jest odpowiedzią na ewoluujący krajobraz pamięci i IO w grach. Będzie on wspierany w wybranych systemach z dyskami NVMe. Ma on za zadanie zredukować frustrująco długie czasy ładowania i umożliwić grom prezentowanie bardziej rozległych i szczegółowych światów.
Jak w przypadku każdej nowości w DirectX, Microsoft gromadzi najlepszych producentów z branży gier na PC, aby ustandaryzować nowe funkcjonalności, uczynić je dostępnymi dla deweloperów gier i wreszcie skierować je na urządzenia końcowe. Proces ten już się rozpoczął. Microsoft współpracuje z partnerami, aby ukończyć projektowanie/budowanie API i wspierających go komponentów. Wersja zapoznawcza DirectStorage zostanie przekazana deweloperom gier w przyszłym roku.