DirectStorage trafi też na Windows 10, chociaż Windows 11 ogarnie to lepiej

DirectStorage trafi też na Windows 10, chociaż Windows 11 ogarnie to lepiej

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 7/20/2021, 1:42 PM

Liczba odsłon: 1564

DirectStorage to jedna z technologii wchodzących w skład Xbox Velocity Architecture, architektury obecnej w Xbox Series X, dającej mu przyspieszenie niedostępne nigdy wcześniej. Już w zeszłym roku stało się jasne, że DirectStorage trafi na pecety. Teraz okazuje się, że korzyści z niej będą czerpać nie tylko użytkownicy Windows 11, ale również Windows 10.

Osiągnięcia w technologiach SSD i PCIe (szczególnie w NVMe) sprawiły, iż komputery gamingowe mogą oferować przepustowość, która była poza zasięgiem starszych technologii HDD. W przypadku Xbox Series X dysk zamiast kilkudziesięciu megabajtów na sekundę oferuje prędkości nawet kilka gigabajtów na sekundę. Optymalizacje sprzętowe w połączeniu z DirectStorage sprawiają, że gry mogą działać i ładować się szybciej, a także dostarczać lepiej wyglądające, rozległe i szczegółowe sceny. Od prawie miesiąca wiadomo, że technologia trafi również na Windows 11, ogłoszony nowym najlepszym systemem dla graczy. Nie będzie to jednak funkcja ekskluzywna dla "Jedenastki".

Przed kilkoma dniami Microsoft bez większego rozgłosu wypuścił DirectStorage Developer Preview i przy okazji podał, że gry zbudowane z DirectStorage SDK będą kompatybilne z Windows 10 w wersjach 1909 i nowszych, tak samo jak w przypadku DirectX 12 Agility SDK. Prawdopodobnie jednak doświadczenie będzie lepsze na Windows 11:

Każda gra zbudowana na DirectStorage będzie czerpać korzyści z nowego modelu programowania i technologii dekompresji GPU na Windows 10 w wersjach 1909 i wyższych. Ponadto, jako że Windows 11 został stworzony z myślą o DirectStorage, gry uruchamiane na Windows 11 korzystają z nowych optymalizacji stosu pamięci masowej. Implementacja środowiska wykonawczego API i technologia dekompresji GPU są dostarczane za pośrednictwem SDK DirectStorage oraz razem z grą. Jako twórca gier wystarczy, że zaimplementujesz DirectStorage w swoim silniku tylko raz, a wszystkie odpowiednie benefity będą automatycznie stosowane i odpowiednio skalowane dla graczy.
— Hassan Uraizee, Program Manager w Microsoft

Microsoft dodaje, że kompatybilność DirectStorage rozciąga się na wiele konfiguracji sprzętowych oraz że gry z niej korzystające nadal będą uruchamiać się tak samo dobrze, jak do tej pory na pecetach, które mają starszy rodzaj pamięci masowej (np. HDD).

Źródło: https://devblogs.microsoft.com/directx/directstorage-developer-preview-now-available/

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia