Cyfrowa transformacja przedsiębiorstw, mniejszych firm a nawet małych biznesów uznawana jest za klucz do sukcesu w dobie społeczeństwa informacyjnego. Istnieją nawet prognozy, że na rynku przetrwają tylko ci, którzy pójdą z duchem czasu i zaadaptują nowoczesne rozwiązania cyfrowe. Microsoft oczywiście trend ten wyczuł już kilkadziesiąt lat temu, jednak w przypadku firm niezwiązanych z technologią konieczność cyfrowej transformacji nadeszła stosunkowo późno. Zdecydowana większość zachodnich przedsiębiorstw transformacji dokonuje ustawicznie. A jak wygląda to w Polsce? Okazuje się, że wcale nienajgorzej.
Microsoft Polska zaprezentował wyniki badania „Liderzy cyfryzacji” realizowanego przez Microsoft i CIONET, które wyraźnie pokazują, że cyfrowa transformacja jest już integralnym elementem ogólnej strategii biznesowej polskich firm i inicjatywą priorytetową dla całego przedsiębiorstwa. Już ponad połowa badanych przedsiębiorstw uznała projekty cyfrowej transformacji za cele strategiczne o wysokim lub najwyższym priorytecie, a 36% ma już zdefiniowaną strategię cyfrową dla całej firmy. "Dzisiaj już nikt nie zadaje sobie pytania o sens cyfryzacji, ale o jej tempo i skalę. Cyfrowa transformacja jest warunkiem skutecznego konkurowania, a przecież nikt z polskich przedsiębiorców nie chce oglądać pięt uciekającej konkurencji" - pisze Magda Taczanowska z polskiego oddziału Microsoft.
No dobrze, ale czym właściwie jest cyfrowa transformacja? Ten złożony temat poruszaliśmy już wielokrotnie, jednak spróbujmy teraz posiłkować się zwięzłą definicją: "W najkrótszym ujęciu cyfrowa transformacja to przenoszenie coraz większej ilości procesów do rozwiązań opartych na technologiach cyfrowych, informatycznych" - mówi Maciej Oleksowicz, prezes zarządu Inter Cars S.A. Microsoft definicję tę rozszerza, dodając, że "Cyfrowa transformacja opiera się na szerokim wykorzystaniu technologii informacyjnych w obsłudze wszystkich procesów przedsiębiorstwa – sprzedaży, obsługi klientów, produkcji, finansów, dystrybucji i wielu innych. Ta fundamentalna zmiana jest możliwa przede wszystkim dzięki dynamicznemu rozwojowi chmury obliczeniowej i jej zdolności do przetwarzania gigantycznych zasobów informacji".
Teraz pozostaje nam przytoczyć podsumowanie wyników wspomnianego badania „Liderzy cyfryzacji”:
- Dla 86% respondentów zwinny (agile) proces rozwijania produktów jest najważniejszym narzędziem w procesie ich transformacji.
- 82% polskich menedżerów przyznaje, że rozwój cyfrowych kompetencji zespołu to najważniejsza inicjatywa w ramach cyfrowej transformacji ich biznesu.
- Dla 56% firm projekty cyfrowej transformacji mają najwyższy lub wysoki priorytet dla strategii.
- Dla 53% uczestników badania chmura obliczeniowa stanowi najważniejszą technologię wspierającą optymalizację działania.
- 36% firm ma zdefiniowaną strategię cyfrową dla całej firmy.
- W 93% firm dział IT pełni wiodącą rolę we wdrażaniu strategii cyfryzacji, choć rola samego działu w organizacji zmienia się – nie ma już podziału na IT i biznes.
- 43% badanych integruje własne produkty i usługi z aplikacjami i danymi, rozszerzając pole wykorzystania produktów.
Cyfrową transformację można jeszcze zdefiniować poprzez efekty, takie jak zaangażowanie klientów, wspomaganie pracowników, optymalizacja operacji i przekształcanie produktów. Warto jeszcze podkreślić, że proces ten nie kończy się na komputeryzacji, prowadzeniu strony internetowej/profilu społecznościowego czy dbałości o SEO. To dopiero początek drogi. Wśród "technologii przyszłości", którymi warto się zainteresować, Microsoft wymienia chmurę obliczeniową, sztuczną inteligencję, boty, Internet rzeczy i technologię Blockchain. Cóż, pod takim doborem środków nam pozostaje się jedynie podpisać!
Pełną treść raportu, najważniejsze wnioski oraz pozostałe informacje o raporcie znaleźć możemy na polskiej stronie Microsoft Transformation Lab.