Microsoft Design z nowym stylem Fluent Illustration

Microsoft Design z nowym stylem Fluent Illustration

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 9/20/2024, 6:00 PM

Liczba odsłon: 135

Fluent Design System to od czasów Windows 10 wiodący styl designu w produktach Microsoftu. Zastąpił on estetykę Flat/Metro z epoki Windowsa 8, ale współistniał jeszcze z innym płaskim stylem, określanym jako Corporate Memphis, choć gigant posługuje się tu inną nazwą. Przez ostatnią dekadę Fluent ewoluował i można to łatwo zaobserwować, porównując choćby wygląd Windows 10 i 11. A jak zmienił się styl ilustracji?

Ilustracje pełnią ważną rolę w komunikowaniu myśli i idei. Zwykle towarzyszą tekstowi, wideo i innym środkom przekazu, a czasem całkowicie je zastępują. Jak w przypadku każdego innego medium, również tu trendy przychodzą i odchodzą. Przykładowo w latach 90. bez żenady wrzucaliśmy do dokumentów Cliparty, by później wyszukiwać obrazy w Internecie, a nawet generować je przy pomocy AI. W obecnym świecie technologii trendy wizualne często wyznaczają najwięksi giganci z sektora big tech, tacy jak Facebook/Meta, Microsoft, Google i Apple. Jako że na CentrumXP interesuje nas głównie ekosystem Microsoft, to jemu przyglądamy się z zaciekawieniem i śledzimy inspirujące posty, które co jakiś czas wrzuca dział Microsoft Design. Ten dzisiejszy dotyczy ilustracji. Jeśli o nie chodzi, na pewno spotkaliście się z grafikami w tym stylu:

Microsoft Design z nowym stylem Fluent Illustration

Tę grafikę Microsoft podpisał jako wizualne odniesienie do poprzedniego płaskiego, opartego na postaciach i wektorach stylu ilustracji Fluent. My tu w ogóle Fluentu nie widzimy, za to zidentyfikowaliśmy podręcznikowe użycie estetyki Corporate Memphis, którą w okolicach 2017 roku rozpromował Facebook, a następnie podchwycili niemal wszyscy (niekoniecznie ku naszej uciesze). Tak czy inaczej Microsoft Design twierdzi, że ten styl odchodzi do lamusa (w końcu!), a teraz nadszedł czas na dalszą ewolucję Fluent Design System. Sprawdźmy, co projektanci graficzni piszą na ten temat:

Podczas gdy zespół Brand w Microsoft aktywnie pracuje nad ewolucją swoich zasad marki, pojawiła się możliwość partnerstwa, która pozwoli zarówno naszej marce, jak i produktom wzrastać razem w zgodzie z misją i wartościami firmy. Integracja kształtów i symboli z naszego języka designu Fluent zarówno w przygodach użytkownika, jak i kampaniach marketingowych, wygeneruje większą spójność i harmonię dla naszych klientów, wspierając tym samym bardziej płynną podróż użytkownika od początku do końca. Aby to osiągnąć, musieliśmy najpierw ugruntować nasze ilustracje w naszych uniwersalnych zasadach marki: ludzkiej, żywej, wymiarowej.

Ewolucja naszych ilustracji Fluent oznacza rozwinięcie osobowości naszych produktów i utworzenie dynamicznych doświadczeń użytkownika. Mając to na uwadze, obraliśmy za cel przygotowanie biblioteki ilustracji, które odzwierciedlałyby zabawność, współpracę i inkluzywność, napędzając przy tym inspirację i połączenie. Doprowadziło to do 5 zasad, które kierują dziś naszą pracą ilustratorską.


— Microsoft Design

Microsoft Design z nowym stylem Fluent Illustration

Wspomniane zasady zawierają się w 5 punktach:

  1. Ludzkość (Humanity). Kształty, kolory i symbole niosą szerokie znaczenie kulturowe. Ilustracje Microsoftu są inkluzywne, włączające perspektywy pracowników z całego świata i odzwierciedlające ideały oraz wartości firmy. Znaczące jest tu odejście od przedstawiania portretów indywidualnych osób zanurzonych w konkretnych scenariuszach służbowych na rzecz uproszczonych symboli ludzkiej kreatywności i produktywności, które rezonują z szerszym spektrum czynności i kultur. Pozwoli to uniknąć wzmacniania stereotypów i zamiast tego promuje wiadomość o kolektywnym potencjale i jedności ludzkości, co czyni te ilustracje łatwo dostępnymi i ponadczasowymi.
  2. Microsoft Design z nowym stylem Fluent Illustration

  3. Kolor i gradienty (Color and Gradients). Wybór odpowiedniej palety kolorów ma znaczący wpływ na nastrój i emocje. Przez pewien okres Microsoft posługiwał się stonowaną paletą, którą zamienił na bardziej żywą – a więc też energetyzującą i inspirującą.
  4. Microsoft Design z nowym stylem Fluent Illustration

  5. Wymiar (Dimension). W przeszłości ilustracje bywały postrzegane jako "naklejki" czy "dekoracje" umieszczane w interfejsie użytkownika, aby dopełnić jego doświadczenie. Aby ożywić te doświadczenia produktów, Microsoft zdecydował się wyrzeźbić trójwymiarowe kształty i figury z ich powierzchni oraz zaprojektować ilustracje wtopione w interfejs.
  6. Microsoft Design z nowym stylem Fluent Illustration

  7. Wyrafinowanie (Sophistication). Wraz z dojrzewaniem smaku i percepcji klientów ewoluować muszą w parze także metody angażowania Microsoftu. Odchodząc od stylu ilustracji, który stanowił echo czystości i niewinności bajek dziecięcych, Microsoft aspiruje do bardziej wyrafinowanej estetyki. Ten nowy kierunek faworyzuje rendery 3D, dające poczucie głębi i ruchu, uchwycające złożoność i bogactwo dorosłej wyobraźni. Wyrafinowane rendery zapraszają do kontemplacji, mnogości interpretacji oraz przeżywania różnych emocji. Ma to pomóc Microsoftowi połączyć się z klientami na głębszym poziomie.
  8. Microsoft Design z nowym stylem Fluent Illustration

  9. Wesołość (Playful). Wyrafinowanie jest kamieniem węgielnym tego nowego kierunku, ale równie istotna jest wesołość. Wizerunek marki Microsoft balansuje gdzieś pośrodku tych dwóch krańców. Poprzedni styl ilustracji stawiał na ostre kontury i bardziej prostolinijne kompozycje z dużym poczuciem dosłowności. Przejście do bardziej płynnych (nomen omen – fluid) form ma zapewnić wrażenia rytmu i żywotności. Projektanci zaadaptowali organiczne kształty, krzywe i asymetrie, czyli elementy odzwierciedlające świat naturalny (pamiętacie skeumorfizm?), co pozwoli eksplorować abstrakcyjne idee i oderwać się od sztywnych ram. Wesołość to także ruch, dlatego w ilustracjach spotkamy też dynamiczne elementy.
  10. Microsoft Design z nowym stylem Fluent Illustration

Omawiany tu styl ilustracji zaczął przenikać do produktów Microsoftu już kilka lat temu, dlatego mamy tu raczej do czynienia z kolejnym rozdziałem w ewolucji Fluent Design System aniżeli z radykalną zmianą. Więcej na temat estetyki stosowanej przez Microsoft Design pisaliśmy w artykułach:

Źródło: https://microsoft.design/articles/embracing-vibrant-universality-in-fluent-illustrations

Konferencja Microsoft & Onex Group: Nowoczesna sprzedaż z AI
Konferencja Microsoft & Onex Group: Nowoczesna sprzedaż z AI

Wydarzenia