Amazon już od dłuższego czasu znajduje się pod lupą Komisji Europejskiej, która toczy przeciw niemu dochodzenie antymonopolowe. Pewien przełom nastąpił dziś. Komisja poinformowała, że wysłała firmie oświadczenie o zastrzeżeniach dotyczących użycia niepublicznych danych niezależnych sprzedawców, a także otworzyła drugie śledztwo w sprawie praktyk biznesowych e-commerce Amazona.
Komisja Europejska poinformowała Amazon o swojej wstępnej opinii, że złamał prawa antymonopolowe UE, zakłócając konkurencję na rynkach detalicznych online. Komisja nie zgadza się z Amazonem, systematycznie opierającym się na niepublicznych danych sprzedawców, którzy sprzedają na jego platformie handlowej, aby czerpać korzyści dla własnego biznesu detalicznego Amazona, który bezpośrednio konkuruje z zewnętrznymi sprzedawcami.
Komisja otworzyła również drugie formalne dochodzenie antymonopolowe dotyczące możliwego traktowania preferencyjnego przez Amazon jego własnych ofert i tych sprzedawców na platformie handlowej, którzy używają usług logistycznych i doręczania Amazona.
— oświadczenie prasowe Komisji Europejskiej
W dłuższym wyjaśnieniu Komisja opisuje bardziej szczegółowo praktyki Amazona, który według jej odkryć używał dużych ilości danych niepublicznych konkurencyjnych sprzedawców, które przepływały przez jego systemy, a następnie używał ich do kalibrowania własnych ofert i podejmowania strategicznych decyzji biznesowych na szkodę innych sprzedawców na jego platformie marketplace. Komisja podkreśla, że są to ustalenia wstępne i nie przesądzają o wyniku całego dochodzenia.
Aktualizacja 12.11.2020: Amazon opublikował komentarz dotyczący wstępnej opinii Komisji Europejskiej. Jego treść zamieszczamy poniżej.
Nie zgadzamy się ze wstępnymi stwierdzeniami Komisji Europejskiej i nadal będziemy dokładać wszelkich starań, aby dostarczyć rzetelnych informacji w tym temacie. Amazon reprezentuje mniej niż 1% globalnego rynku detalicznego, a w każdym kraju, w którym działamy, operują również więksi sprzedawcy. Żadna firma nie troszczy się bardziej o małe firmy, ani nie zrobiła więcej, aby je wesprzeć w ciągu ostatnich dwóch dekad niż Amazon. Ponad 150 000 europejskich firm prowadzi sprzedaż w naszym serwisie, generując przy tym dziesiątki miliardów euro przychodów rocznie i tworząc setki tysięcy miejsc pracy.
— Biuro prasowe Amazon
Źródło: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_2077