Artificial General Intelligence (AGI), silna sztuczna inteligencja, ogólna sztuczna inteligencja lub sztuczna inteligencja ogólnego zastosowania to koncepcja, która jednocześnie fascynuje i przeraża. Wszechstronna AI o zdolnościach dorównujących ludzkim lub nawet je przekraczających to cel, do którego dążą wszyscy najwięksi twórcy AI. Wiodąca na tym polu firma OpenAI stworzyła pięciopoziomowy framework, który określa stopień zaawansowania prac, których ostatecznym celem jest AGI. Na którym poziomie obecnie się one znajdują?
Poziom 1: Konwersacyjna AI i czatboty
Na tym poziomie systemy AI mogą prowadzić konwersacje z ludźmi. Ten poziom osiągnęły już popularne czatboty, takie jak Microsoft Copilot czy ChatGPT. Systemy te potrafią rozumieć i odpowiadać na ludzki język, co czyni je przydatnymi w obsłudze klienta, wirtualnej pomocy i innych aplikacjach korzystających z interakcji przypominającej ludzką.
Poziom 2: Rozwiązywanie problemów i wnioskowanie na poziomie człowieka
Na poziom ten wchodzą modele AI, które rozwiązują problemy na poziomie człowieka. OpenAI zbliża się już do stworzenia takich "Rozumujących" ("Reasoners"). Obecne modele GPT demonstrują już dość imponujące umiejętności wnioskowania, ale oczekiwanym kamieniem milowym będzie dopiero osiągnięcie przez nie poziomu eksperta. Prawdopodobnie zostanie on osiągnięty przez GPT-5.
Pozwoliłoby to wyeliminować halucynacje AI, czyli jej skłonność do udzielania przekonujących, ale niepoprawnych odpowiedzi. Po osiągnięciu tego poziomu AI będzie dostarczać odpowiedzi bardziej godne zaufania – jak gdyby pochodziły od ludzkich ekspertów w swoich dziedzinach.
Poziom 3: Agenty
Na tym poziomie AI może wykonywać działania w imieniu użytkowników, wliczając w to wykonywanie zadań, podejmowanie decyzji i wykonywanie planów w sposób niezależny. Choć częściowo te cechy posiada Copilot dla Microsoft 365, to natychmiast staje się jasne, że nie należy on do poziomu 3., a co najwyżej przejściowego między 1. a 2. Podobnie rzecz się ma z usługą GitHub Copilot.
Nad Agentic AI pracują też inne firmy i startupy, takie jak Cognition Labs, który tworzy Devin AI, określany jako pierwszy autonomiczny deweloper oprogramowania AI. Demonstracyjne oprogramowanie potrafi planować implementację, generować kod źródłowy i prowadzić testy jednostkowe. Co prawda programująca sztuczna inteligencja istniała już kilka lat temu, ale jej zdolności były bardzo ograniczone. OpenAI stawia Agenty wyżej niż Rozumujących/Wnioskujących, jako że wnioskowanie stanowi podstawę dla efektywnych i niezawodnych agentów.
Agenty AI istniały już nawet w poprzedniej dekadzie. Pod tą nazwą kryły się systemy AI, które np. osiągały mistrzostwo w grach, takich jak Pac-Man czy go. Microsoft określał tak również wierzchnią warstwę AI, czyli interfejs użytkownika. W tym jednak zestawieniu widzimy, że deweloperom z OpenAI chodzi o coś więcej.
Poziom 4: Innowatorzy
Systemy sztucznej inteligencji na poziomie 4. mogą tworzyć nowe innowacje. Obejmuje to nie tylko rozwiązywanie problemów, ale też wychodzenie z nowymi pomysłami i wynalazkami. AI z takimi zdolnościami mogłaby zrewolucjonizować dziedziny, takie jak nauka, technologia czy inżynieria, przesuwając granice tego, co możliwe, a także tego, co wiemy.
Na razie brzmi to trochę jak abstrakcja. AI potrafi już dostarczać treści i tworzyć nowe – zwłaszcza generatywna sztuczna inteligencja – ale są one zawsze oparte na już istniejących materiałach i niewiele w tym nowatorstwa (zdarzają się jednak wyjątki). Innymi słowy brak tu czegoś zupełnie nowego, do tej pory nieznanego.
Poziom 5: Organizatorzy
Na tym poziomie AI może już wykonywać prace całych organizacji. Sztuczna inteligencja potrafi tu zarządzać złożonymi procesami, podejmować decyzje na wysokim poziomie i koordynować operacje prowadzone na dużą skalę. Osiągnięcie tego poziomu OpenAI wiąże ze zrealizowaniem AGI – silnej sztucznej inteligencji, która wykracza poza ludzkie możliwości w większości cennych pod względem ekonomicznym zadań. Możliwe, że tak złożone systemy będą wymagały zupełnie nowej, bardziej wydajnej infrastruktury, którą mogą zaoferować komputery kwantowe.
Sama w sobie AGI nie oznacza jeszcze osiągnięcia technologicznej osobliwości ("Singularity"), czyli stanu, w którym działania sztucznej inteligencji i technologii przestałyby być zrozumiałe dla człowieka, zaś jej ewolucja postępowałaby tak szybko (AI projektująca jeszcze lepszą AI), że człowiek nie byłby w stanie nad tym nadążyć. Osobliwość jest wysoce kontrowersyjną koncepcją, rzucającą cień na cały rozwój AI, dlatego jej twórcy rzadko o tym mówią. Jest to bardziej domena futurologów, pasjonatów, (trans)humanistów czy fanów teorii spiskowych. Z drugiej strony firmy takie jak Microsoft już na bardzo wczesnych etapach rozwoju AI zaczęły implementować zasady bezpiecznej i odpowiedzialnej sztucznej inteligencji, aby ta zawsze działała dla dobra ludzkości.
Kiedy nadejdzie AGI i gdzie jesteśmy teraz?
Mimo że wiele osób dziś zachwyca się Copilotem i ChatemGPT, to tak naprawdę jesteśmy na bardzo początkowym etapie ery AI. Wiemy już, że sztuczna inteligencja zmieni każdy aspekt naszego życia, ale prawdopodobnie poważnie odczujemy to dopiero za wiele lat. Jeśli chodzi o postępy prac, OpenAI zbliża się do poziomu 2. Raporty o tym, że OpenAI jest na skraju osiągnięcia AGI, są więc mocno przesadzone. Pojawiają się wręcz głosy, że dziś nadejścia silnej sztucznej inteligencji spodziewamy się podobnie, jak dziesiątki lat temu ludzie spodziewali się nadejścia latających samochodów. Nie znaczy to koniecznie, że AGI nie nadejdzie w ciągu najbliższych 10 czy kilkudziesięciu lat. Możliwe jest również to, że z jakiegoś powodu jej rozwój trafi na ścianę i skręci w innym kierunku.
Z drugiej strony mówi się o tym, że sztuczna inteligencja będzie rozwijać się coraz szybciej, a interwały pomiędzy kolejnymi etapami tego rozwoju będą krótsze niż w przypadku bardziej tradycyjnych technologii, w tym również tych cyfrowych z XX wieku. OpenAI zdaje się nie gonić specjalnie za osiągami (choć wymiar komercyjny też jest istotny), bardziej obierając za priorytet bezpieczeństwo – co jest też wymogiem Microsoftu, jego głównego inwestora i implementatora. OpenAI musi też w pełni zrealizować założenia poziomu 2., zanim przejdzie do kolejnych. W innym przypadku mogłoby się to rozsypać niczym domek z kart.
CentrumXP - więcej niż licencje
Czy wiesz, że w Sklepie CentrumXP znajdziesz nie tylko licencje Microsoft, ale także nowoczesne usługi oraz szkolenia zaprojektowane z myślą o dynamicznie rozwijającym się biznesie? Zespół ekspertów z CentrumXP & Onex Group pomoże Twojej firmie m.in. w wykonaniu migracji skrzynek pocztowych do Exchange Online i skonfigurowaniu domeny w Microsoft 365, a także przeprowadzi kompleksowe szkolenie z wykorzystania usług i aplikacji Microsoft 365. Sprawdź naszą ofertę lub skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie indywidualne rozwiązanie.
Źródło: https://quinteft.com/understanding-openais-five-levels-of-ai-progress-towards-agi/