Toksyczne, krzywdzące czy złośliwe zachowania towarzyszyły komunikacji online niemal od początku. Wraz z upowszechnianiem się kolejnych platform osoby o złych zamiarach wykorzystywały ich możliwości i luki. Teraz to głównie Web 2.0, ale zupełnie nowe rodzaje i jakości zachowań rodzą się też w przestrzeni metaverse.
Twórcy metaverse'ów, tacy jak Microsoft czy Meta, muszą zawczasu nakładać pewne ograniczenia, by ich wirtualne przestrzenie nie przerodziły się w krainę samowolki dla osób o złych zamiarach. Gdy takich ograniczeń na początku nie było, dochodziło np. do wirtualnych gwałtów i molestowania awatarów. Zdarzało się to oczywiście wcześniej, np. w grach MMO, ale w świecie VR nabiera to bardziej "realnego" wymiaru. Stąd też właściciele metaverse'ów dodają "bezpieczne przestrzenie" czy też "bańki" wokół awatarów, dzięki którym niemożliwe jest naruszenie strefy intymnej. To tylko jeden z takich mechanizmów, których używa AltspaceVR, społecznościowa platforma VR, której właścicielem od 2017 roku jest Microsoft.
W dzisiejszym poście na blogu Alex Kipman, szef działu Mixed Reality i AI w Microsoft, pisze o tym, jak firma zamierza uczynić AltspaceVR bezpiecznym miejscem:
Gdy platformy, takie jak AltspaceVR, ewoluują, ważne jest, aby spojrzeć na wszystkie istniejące doświadczenia i ocenić, czy adekwatnie spełniają potrzeby klientów dziś i w przyszłości. Obejmuje to pomoc ludziom w lepszym łączeniu się z tymi, z którymi dzielą wspólne zainteresowania, zapewniając przy tym, że przestrzenie, do których uzyskują dostęp, są zabezpieczone przed niewłaściwym zachowaniem i nękaniem.
Aby poprawić bezpieczeństwo i kontynuować naszą misję uczynienia AltspaceVR wiodącą, opartą na wydarzeniach przestrzenią społecznościową, ogłaszamy dziś wprowadzenie następujących zmian:
- Hostowane w AltspaceVR centra społecznościowe, w tym Campfire, News i Entertainment Commons, zostaną usunięte.
- Istniejący mechanizm Safety Bubble będzie teraz włączony domyślnie.
- Nowi uczestnicy dołączający do Wydarzeń będą automatycznie wyciszeni.
— Alex Kipman, Technical Fellow - Mixed Reality and AI w Microsoft
Oprócz tego w nadchodzących tygodniach poprawie ulegnie rating treści dla Eventów, a także moderacja na platformie. AltspaceVR będzie też wymagać od wszystkich użytkowników logowania na koncie Microsoft (MSA lub AAD). Konta te — podobnie jak na Xboksie, w Windows i innych usługach Microsoftu — będą integrowane z Microsoft Family Safety, pozwalając rodzicom zezwalać bądź ograniczać dostęp do platformy członkom rodziny w wieku 13+, którzy pobrali AltspaceVR z Microsoft Store.