Metaverse, o którym ostatnio mówił Facebook Meta, to wciąż tylko ogólnie zarysowana koncepcja, jednak nie jest ona niczym nowym. Futurystyczne wizje spotkań w wirtualnym środowisku prezentowane były od lat, a również Microsoft znany jest z eksperymentów na tym polu, zwłaszcza z wykorzystaniem technik VR. Kolejnym podejściem do tego tematu jest zaprezentowana na Ignite 2021 platforma Mesh dla Microsoft Teams.
Podczas gdy komputeryzacja staje się osadzona w rzeczywistym świecie, świat rzeczywisty staje się osadzony w komputerach — to Microsoft Mesh, platforma metaverse. Bierzemy to doświadczenie i wbudowujemy Mesh bezpośrednio w Teams, odtwarzając wiele z tego, co cenimy w byciu razem, i rozszerzamy produktywność poza to, co było wcześniej możliwe.
Mesh for Microsoft Teams wprowadza nową generacją dwuwymiarowych (2D) i trójwymiarowych (3D) spotkań. To, jak projektujesz się w immersyjnej przestrzeni, naprawdę ma znaczenie. Spersonalizowane awatary dają Ci kontrolę, by dostosowywać swój awatar i używać AI do imitowania ruchów oraz gestów, które pozwalają Ci przenieść swoją fizyczną obecność do konwersacji, nawet jeśli kamera jest wyłączona.
Organizacje będą także mogły tworzyć przestrzenie immersyjne, które naśladują przestrzenie fizyczne, takie jak sale konferencyjne, centra designu i salony networkingowe, aby wzmocnić koleżeństwo, pobudzić kreatywność i wspierać nieoczekiwane połączenia.
— Jared Spataro, Corporate Vice President w Microsoft 365
Microsoft Mesh to platforma społecznościowa rzeczywistości mieszanej, którą Alex Kipman wyobrażał sobie wiele lat temu. Pozwoli ona różnym zespołom dołączać do wspólnych środowisk wirtualnych i uczestniczyć w spotkaniach, które wydają się bardziej namacalne niż klasyczne połączenia wideo. Użytkownicy będą pojawiać się jako awatary na platformie społecznościowej Microsoft Mesh, ale będą też mogli "holoportować" się jako hologramy.
Pierwszą prezentację środowiska mogliśmy zobaczyć w marcu tego roku, podczas pierwszej części Ignite 2021. Docelowymi odbiorcami platformy są m.in. projektanci, architekci i inżynierowie, którzy będą mogli używać platformy do pracy z kolegami nad modelami 3D. Microsoft wyobraża sobie również firmy używające platformy do organizowania wirtualnych spotkań "all hands" lub szkolenia osób pracujących zdalnie.
Microsoft Mesh, obok zaprezentowanej właśnie implementacji w Teams, jest też dostępny jako aplikacja dla HoloLens i doświadczenie zintegrowane z AltSpaceVR.