Microsoft konsekwentnie od lat gości jako lider w różnych Magicznych Kwadrantach Gartnera. Tym razem osiągnął taką pozycję jako dostawca chmurowych usług deweloperskich AI. Co więcej, został oceniony najwyżej pod względem możliwości wykonawczych, a także dość wysoko pod kątem kompletności wizji. Gartner jak zwykle przedstawił też mocne i słabe strony.
W kwadrancie Cloud AI Developer Services uwzględniono w sumie 13 dostawców, w tym sześciu graczy niszowych, trzech wizjonerów i czterech liderów. W tym najwyższym kwadrancie Microsoft wypadł najlepiej pod względem możliwości wykonawczych. Jeśli chodzi o kompletność wizji, nieco dalej stoją Google i IBM. W obu kategoriach natomiast Microsoft prześcignął Amazon Web Services (AWS). Sprawdzamy, co złożyło się na ten wynik.
Mocne strony
- Produkt lub usługa: Microsoft wciąż rozszerza swoje usługi kognitywne, portfolio ML i autoML, co dotyczy wielu person: data scientists, deweloperów i citizen data scientists. Azure Machine Learning designer oferuje wizualne narzędzie projektowania przepływów do łączenia zestawów danych i modułów, aby tworzyć, testować, trenować i wdrażać przepływy oraz modele ML. Usługi kongitywne (poznawcze) dostarczają samodzielne i dające się personalizować modele mowy, języka i rozpoznawania obrazu.
- Rozumienie rynku: Microsoft znajduje się pośród najbardziej elastycznych dostawców CAIDS pod względem opcji wdrażania. Jego usługi mogą być wdrażane w chmurze Azure, wirtualnej chmurze prywatnej albo w środowiskach on-premise poprzez kontenery, w zależności od potrzeb klientów. Microsoft integruje też usługi z rozszerzonymi systemami i urządzeniami za pomocą inteligentnych opcji krańcowych.
- Innowacja: Microsoft nadal rozwija swoje wiodące w branży funkcje języka naturalnego, ostatnio dodając neuronową zamianę mowy na tekst w 49 językach i rozwijając możliwości Azure Cognitive Search. Doprecyzował także swoją ofertę konwersacyjnej sztucznej inteligencji ze skupionym na deweloperze podejściem, opartym na Bot Framework, oraz podejściem opartym na użytkowniku biznesowym, opartym na Power Virtual Agents. Te dwie opcje w razie potrzeby mogą być łączone w pojedynczym rozwiązaniu.
Zastrzeżenia
- Strategia marketingowa: Microsoft skupia swoje oferty AI dla citizen developerów na swojej Power Platform, przykładowo — na PowerBI i Power Virtual Agents. Podczas gdy Power Platform ma wbudowane łączniki do systemów przemysłowych, oddzielne pozycjonowanie platformy citizenowej może wymusić na firmach harmonogram korporacyjny, którego normalnie nie planują.
- Realizowanie sprzedaży i ceny: Microsoft oferuje darmowy podstawowy poziom i okres próbny dla Azure AI i Power Platform, jednak firmy planujące projekty powinny wymodelować spodziewane obciążenia produkcyjne, aby lepiej przewidzieć koszty, gdy próbny okres dobiegnie końca. Dotyczy to zwłaszcza implementacji multicloud.
- Dostosowanie się do rynku: Microsoft dostarcza usługi AI głównie poprzez swoją sieć partnerów i wybiórczo kontaktuje się bezpośrednio z przedsiębiorstwami, aby tworzyć rozwiązania. To podejście nie jest unikalne dla Microsoft, niemniej jednak może okazać się trudne dla organizacji, dla których nowość stanowi samodzielne tworzenie rozwiązań chmurowych.