Dziś wielki dzień dla fanów technologii! Microsoft zapowiedział długo wyczekiwany HoloLens 2. Prezentacja jego podstawowych cech i możliwości już za nami. Teraz czas na dalsze zapowiedzi.
I tu pada zapowiedź HoloLens Customization Program. Program ten pozwala partnerom Microsoftu personalizować HoloLens 2, by zaspokoić wszystkie potrzeby. Jednym z pierwszych partnerów w tym programie był Trimble, o którym już kiedyś pisaliśmy w kontekście pierwszej generacji HoloLens. Idziemy dalej. Wiemy, że HoloLens 2 pozostaje samodzielnym komputerem holograficznym i nie wymaga żadnych kabli. To się nie zmienia, jednak pojawia się nowy sposób dostarczania im danych - oczywiście poprzez chmurę. Alex Kipman zapowiada tu cały pakiet usług chmurowych dla HoloLens.
Jedną z tych usług jest Spatial Anchors. Mówiąc krótko, pozwoli ona dzielić się hologramami z innymi przez Internet - z użytkownikami zarówno HoloLens, jak i innych urządzeń. Druga usługa to Remote Rendering. Umożliwi ona bezpośredni streaming hologramów w wysokiej jakości (już nie 100 tys., a 100 milionów poligonów). To właśnie dzięki połączeniu z chmurą hologramy mogą w końcu stać się niemalże nieskończenie szczegółowe i przestać przypominać uproszczone modele 3D rodem z 20-letnich gier.
Można powiedzieć, że to samo działa w drugą stronę. Nie wszyscy uczestnicy przedsięwzięcia muszą posiadać własny egzemplarz gogli. Zawartość holograficzna może być transmitowana i nakładana na obraz z kamery np. iPada, jak widzimy to w kadrze powyżej. Na marginesie warto dodać, że na hologramy mogą oddziaływać różnego typu dane z chmury, w tym dane z urządzeń IoT przesyłane w czasie rzeczywistym.
Alex Kipman mówi teraz o "otwartym" podejściu Microsoftu do tej platformy. Ma się to zawierać w trzech filarach. Pierwszy to otwarty sklep z aplikacjami wraz z możliwością tworzenia własnych sklepów. Drugi filar to otwarty model przeglądarki. Oznacza to, że deweloperzy mogą tworzyć własne przeglądarki, traktowane w tym ekosystemie jako obywatele pierwszej kategorii. W tej kwestii pada zapowiedź - Firefox będzie dostępny natywnie dla HoloLens. Trzecim filarem jest otwarta platforma. Microsoft rozumie przez to otwartą przestrzeń API i model sterowników. Wraz z dostępem do sensorów - jak mówi Alex - każdy będzie mógł tworzyć własne innowacje z użyciem HMD Microsoftu. Od dziś każdy może zacząć pracę z HoloLens w Azure. Krótkie przemówienie zaliczył też przedstawiciel Epic Games. Znany producent gier zadeklarował wsparcie dla platformy - zobaczymy, co z tego wyniknie.
Na koniec najważniejsze, czyli cena i dostępność. HoloLens 2 trafił dziś do przedsprzedaży. I tu dostępne będą dwie opcje: wypożyczenie (ceny od 125 dolarów miesięcznie) lub zakup urządzenia w Enterprise Edition. Jego cena to już nie 5000, a 3500 dolarów. Daty premiery jeszcze nie podano, choć zakłada się, że będzie ona miała miejsce w tym roku. Dzięki temu na nowe (i znacznie ulepszone!) gogle będzie mogło sobie pozwolić znacznie więcej klientów, choć trzeba przyznać, że cena nadal nie jest zbyt przyjazna dla zwykłego konsumenta. Z drugiej strony... Microsoft nawet nie stara się do niego trafić z HoloLens 2. Praktycznie wszystkie dzisiejsze prezentacje dotyczyły scenariuszy typowych dla firm.
Na tym kończy się konferencja Microsoftu na Mobile World Congress 2019. Jak Wam się podobała? Oczywiście to dopiero początek i do tematu HoloLens 2 będziemy jeszcze wracać niejednokrotnie.