Nad czym pracują studia zrzeszone w Xbox Game Studios?

Nad czym pracują studia zrzeszone w Xbox Game Studios?

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 3/18/2019, 12:00 PM

Liczba odsłon: 4996

W zeszłym roku do rodziny Xbox Game Studios (wcześniej m.in. pod nazwą Microsoft Studios) dołączyło aż sześć nowych studiów deweloperskich, w tym inXile Entertainment i Obsidian Entertainment - oba z barwną historią i wielkim doświadczeniem. W sumie pod tym szyldem zrzeszonych jest 13 studiów, a każde nad czymś pracuje. W tym tekście pokrótce omówimy każde z nich, wymienimy najbardziej znane dokonania i oczywiście przyjrzymy się temu, co aktualnie robią.

Nasze 13 studiów opracowywania gier skupia się na dostarczaniu wspaniałych gier dla wszystkich graczy, niezależnie na czym grają — na konsoli, komputerze, czy urządzeniu mobilnym. Jesteśmy odpowiedzialni za opracowywanie i publikację części z największych franczyz w branży gier w historii: Age of Empires, Forza, Gears of War, Halo, Minecraft, Microsoft Solitaire, Microsoft Flight Simulator, State of Decay i wielu innych. Wierzymy, że granie łączy wszystkich, ponieważ gdy wszyscy grają, to wszyscy na tym zyskujemy.
– Microsoft

Poruszając się w dyskursie wojen konsolowych, nietrudno natknąć się na opinie, że Microsoft nie produkuje wystarczająco wysokiej jakości tytułów na wyłączność, które pozwalają konkurować z Sony. Microsoft na każdym kroku stara się pokazać, że jest inaczej, a najlepszym tego dowodem jest utrzymywanie 13 zróżnicowanych studiów i wypuszczanie tytułów ekskluzywnych każdego roku. Zobaczmy zatem, co szykują poszczególni deweloperzy z Xbox Game Studios.

Obsidian Entertainment

Xbox Game Studios

Data założenia: czerwiec 2003 roku
Przybliżony rozmiar: 150-200 pracowników
Kiedy zostało przejęte: listopad 2018 roku

Jakie gry zrobił?

Najnowszą w dorobku Obsidiana jest gra RPG Pillars of Eternity 2. Studio odpowiedzialne też było za Fallout: New Vegas, Tyranny, Alpha Protocol i Neverwinter Nights. Jego założyciele - w tym Feargus Urquhart oraz Chris Avellone - pracowali wcześniej w Black Isle Studios, studiu odpowiedzialnym za Planescape: Torment i Fallout 2.

Nad czym teraz pracuje Obsidian?

Mówiąc krótko: The Outer Worlds. Produkcji pierwszoosobowego RPG-a przewodzą Leonard Boyarsky i Tim Cain, a więc twórcy oryginalnych Falloutów z lat 90. i Fallout: New Vegas, co zresztą studio bardzo chętnie podkreśla. To pierwsza od lat wspólna gra tej dwójki weteranów i jednocześnie jeden z najbardziej wyczekiwanych tytułów na ten rok. Nie jest jeszcze pewne, czy The Outer Worlds swoją premierę zaliczy w tym roku, choć niektóre przecieki mówią nawet o sierpniu. Mimo że Obsidian należy teraz do Microsoftu, to gra zostanie wydana przez Take Two, ponieważ zaczęła być produkowana jeszcze przed przejęciem.

Xbox Game Studios

Obsidian nadal aktywnie patchuje i aktualizuje Pillars of Eternity 2, a ostatni DLC ukazał się w grudniu. Odpowiedzialny za ten tytuł zespół deweloperów prawdopodobnie pracuje już nad nowym projektem, który zostanie wydany przez Microsoft.

InXile Entertainment

Xbox Game Studios

Data założenia: październik 2002 roku
Przybliżony rozmiar: 85 pracowników
Kiedy zostało przejęte: listopad 2018 roku

Jakie gry zrobił?

Przez ostatnie dwa lata InXile wydał dungeon crawlera The Bard’s Tale 4: Barrow’s Deep, spin-offa na VR The Mage’s Tale i RPG-a Torment: Tides of Numenera. W 2014 roku studio wypuściło Wasteland 2, sequel kultowego w pewnych kręgach RPG-a Wasteland, produkcją którego kierował Brian Fargo, CEO InXile, i który był jedną z głównych inspiracji twórców oryginalnego Fallouta.

Nad czym teraz pracuje InXile?

Dużym projektem studia jest Wasteland 3, który według przypuszczeń ma ukazać się pod koniec 2019 roku. Jest to izometryczny, drużynowy RPG z naciskiem na taktyczną walkę, z akcją dziejącą się w postapokaliptycznym Kolorado. Historia jest bezpośrednią kontynuacją Wasteland 2.

Xbox Game Studios

Poza tym InXile nadal dopieszcza i patchuje The Bard's Tale 4, który został wydany we wrześniu 2018 r. Studio ogłosiło też plany wydania znacząco zaktualizowanej wersji reżyserskiej (Director's Cut) w czerwcu tego roku.

Ninja Theory

Xbox Game Studios

Data założenia: marzec 2000 roku
Przybliżony rozmiar: 100 pracowników
Kiedy zostało przejęte: czerwiec 2018 roku

Jakie gry zrobił?

Najświeższą produkcją jest Hellblade: Senua’s Sacrifice, nastrojowy hack-and-shash w perspektywie trzeciej osoby, eksploatujący tematykę szaleństwa i inspirowany mitologią nordycką. Studio znane jest też z takich gier, jak DMC: Devil May Cry, Heavenly Sword i Enslaved.

Nad czym teraz pracuje Ninja Theory?

Co do tego niestety nie ma 100% jasności. Jeszcze przed przejęciem CCO, Tameem Antoniades, mówił, że studio pracuje nad miksem projektów różnych rozmiarów i w różnej tematyce, wliczając w to gry na VR. Mówił też, że ton, w jakim utrzymany był Hellblade, nie przesądza wcale o tym, że następna gra studia także będzie poruszała poważne tematy - inni deweloperzy z zespołu pracowali nad bardziej zabawnymi, tradycyjnymi grami.

Xbox Game Studios

Phil Spencer mówił w listopadzie, że zapowiedź kolejnego tytułu od Ninja Theory nadejdzie gdzieś w 2019 roku. Naprawdę fajnie jest widzieć nie tylko to, co Ninja Theory zrobił w przeszłości, ale też wyczekiwać następnego roku i rzeczy, które mogą nadejść - mówił szef Xboksa.

Playground Games

Xbox Game Studios

Data założenia: początek 2010 roku
Przybliżony rozmiar: 400 pracowników
Kiedy zostało przejęte: czerwiec 2018 roku

Jakie gry zrobił?

Playground jest studiem stojącym za serią Forza Horizon. Najnowsza odsłona serii - Forza Horizon 4 - jest zarąbiście dobrą grą, której fanom wyścigów z otwartym światem przedstawiać nie trzeba.

Nad czym teraz pracuje Playground?

Co może wydać się zaskakujące, według wielu doniesień studio pracuje nad kolejną częścią Fable. Playground ogłaszał wcześniej, że chciałby sprawdzić [się] w innym gatunku, a w zeszłym roku otworzył nowe biuro, by pracować nad nową grą. Później pojawiły się plotki o tworzeniu RPG-a z otwartym światem, które to potwierdził raport Eurogamera, według którego 200-osobowa załoga tego biura pracuje właśnie nad następną częścią Fable - franczyzy należącej do Microsoftu.

Xbox Game Studios

Przejęcie studia przez Microsoft nastąpiło niedługo po raporcie, który sugerował, że kolejna część Fable jest już w produkcji. Microsoft nadzorował tworzenie gier z tej serii przez ostatnie 2 dekady, a odpowiedzialne za nie było Lionhead Studios (również w posiadaniu Microsoftu). Studio zostało zamknięte w 2016 roku.

Oprócz tego Playground może przymierzać się do Forzy Horizon 5, choć to już raczej długoterminowy wybieg.

Compulsion Games

Xbox Game Studios

Data założenia: 2009 rok
Przybliżony rozmiar: 40-50 pracowników
Kiedy zostało przejęte: czerwiec 2018 roku

Jakie gry zrobił?

Najgłośniejszy tytuł to We Happy Few, którego akcja toczy się w roku 1964 w retrofuturystycznym, dystopijnym społeczeństwie. Nie brakuje tu odniesień do Roku 1984 Orwella czy Matriksa. Compulsion odpowiada też za Contrast, nieźle przyjętą, niezależną platformówkę 3D z zagadkami logicznymi.

Nad czym teraz pracuje Compulsion?

Compulsion wciąż pracuje nad DLC dla We Happy Few, który wprowadzi m.in. darmowy tryb sandboksa i trzy minihistorie. Studio nie zapowiedziało jeszcze żadnej następnej gry ani nawet nie wspomniało, co tam pichci.

Xbox Game Studios

Undead Labs

Xbox Game Studios

Data założenia: listopad 2009 roku
Przybliżony rozmiar: 60 pracowników
Kiedy zostało przejęte: czerwiec 2018 roku

Jakie gry zrobił?

Jak do tej pory tylko dwie: survival horror w zombie-klimatach State of Decay oraz jego sequel State of Decay 2.

Nad czym teraz pracuje Undead?

Uwaga, uwaga... State of Decay 3. Data wydania nie jest jeszcze znana, aczkolwiek szef Xbox Game Studios, Mat Booty, mówił w zeszłym roku, że ze studia wylęgnie się coś jeszcze w przyszłości, będą pracowali nad paroma rzeczami, ale [przede wszystkim] jest to zespół od State of Decay 3.

Xbox Game Studios

The Initiative

Xbox Game Studios

Data założenia: 2018 rok
Przybliżony rozmiar: nieznany
Kiedy zostało przejęte: nie zostało - założył je Microsoft

Jakie gry zrobił?

Do tej pory żadnej. Szef studia, Darell Gallagher, kierował wcześniej Crystal Dynamics, studiem odpowiedzialnym za kilka części Tomb Raider. W studiu pracują też Chris O'Neill (God of War), Brian Westergaard, Annie Lohr, Blake Fischer, Christian Cantamessa, Daniel Neuburger i Lindsey McQueeney.

Nad czym teraz pracuje The Initiative?

Na razie brak konkretów. Microsoft założył The Initiative, by móc tworzyć i wydawać ekskluzywne produkty pokroju konkurencyjnych God of War czy Uncharted. Wygląda na to, że prace nad takimi tytułami już trwają, jako że członkowie zespołu zdobywali doświadczenie właśnie tworząc tytuły na wyłączność.

Xbox Game Studios

W wywiadzie z zeszłego roku Darell Gallagher mówił, że próbuje zrobić coś naprawdę przełomowego i że dostał upoważnienie, wolność i wsparcie, by to robić. Cóż, wierzymy!

Mojang

Xbox Game Studios

Data założenia: 2009 rok
Przybliżony rozmiar: 75 pracowników
Kiedy zostało przejęte: 2014 rok

Jakie gry zrobił?

Minecraft, Caller's Bane (Scrolls), Crown i Council. Ale przede wszystkim Minecraft.

Nad czym teraz pracuje Mojang?

Nie licząc ciągłego rozwoju Minecrafta, Mojang pracuje też nad spin-offem w stylu dungeon crawler o nazwie Minecraft Dungeongs. Zapowiedziany na Minecon 2018, ma się ukazać gdzieś w 2019 r. Będzie to czteroosobowa gra w trybie kooperacji ze skarbami i wieloma blokami.

Xbox Game Studios

Rare

Xbox Game Studios

Data założenia: 1985 rok
Przybliżony rozmiar: 100-200 pracowników
Kiedy zostało przejęte: 2002 rok

Jakie gry zrobił?

Zbyt wiele, by wymienić wszystkie. Te najbardziej znane to Donkey Kong Country, Goldeneye, Banjo Kazooie i Perfect Dark. Jego najnowszy wielki projekt to Sea of Thieves.

Nad czym teraz pracuje Rare?

Sea of Thieves zostało wydane w marcu 2018 r. i ciągle otrzymuje update'y, choć nie wiadomo, ilu deweloperów pracuje nad grą. Na E3 2018 ukazał się zwiastun nowej gry Battletoads, nad którą Rare pracuje razem z DLaLa Studios.

Xbox Game Studios

343 Industries

Xbox Game Studios

Data założenia: 2007 rok
Przybliżony rozmiar: 400-500 pracowników
Kiedy zostało przejęte: Nie zostało - założył je Microsoft w celu robienia serii Halo

Jakie gry zrobił?

343 Industries stworzył Halo 4 i Halo 5, a także zremasterował Halo Anniversary i Halo: The Master Chief Collection we współpracy z zewnętrznymi deweloperami. Wcześniej współpracował z Creative Assembly nad Halo Wars 2 i innymi deweloperami nad mobilnymi spin-offami Halo.

Nad czym teraz pracuje 343?

Następnym dużym tytułem jest Halo Infinite, czyli sequel Halo 5: Guardians z 2015 roku. Microsoft pokazał jej nie wiele - właściwie tylko demo silnika na E3 2018. Wiemy jednak, że Master Chief powraca. Niedawne plotki mówiły, że Halo Infinite będzie zawierał więcej elementów RPG niż poprzednie części oraz że ukaże się na następną generację Xboksa pod koniec 2020 roku, a także na PC.

Xbox Game Studios

343 pracuje również nieprzerwanie nad Halo: The Master Chief Collection na Xbox One. Choć krążą pogłoski o wprowadzeniu tego zestawu na pecety, nie znalazło to jeszcze oficjalnego potwierdzenia.

The Coalition

Xbox Game Studios

Data założenia: 2010 rok
Przybliżony rozmiar: 250+ pracowników
Kiedy zostało przejęte: Nie zostało - założył je Microsoft jako Zipline Studios

Jakie gry zrobił?

Już po przemianowaniu na The Coalition studio stworzyło Gears of War: Ultimate Edition oraz Gears of War 4 na Xbox One i PC.

Nad czym teraz pracuje The Coalition?

Nad Gears 5, który zapowiada się na duże odstępstwo od dotychczasowej formuły serii. Wczesny zwiastun położył większy nacisk na eksplorację, której wcześniej nie było aż tyle. Trwają ponadto prace nad Gears Tactics, turową grą strategiczną.

Xbox Game Studios

Turn 10 Studios

Xbox Game Studios

Data założenia: 2001 rok
Przybliżony rozmiar: 200-400 pracowników
Kiedy zostało przejęte: Nie zostało - założył je Microsoft

Jakie gry zrobił?

Turn 10 został powołany w celu robienia serii Forza. Choć jego nazwa sugeruje, że skończył 10 lat, to w tym roku uzyska pełnoletniość - i przez ten czas produkował kolejne części serii. Ostatnimi są Forza Motorsport 7 z 2017 r. i Forza Horizon 4, której jednak głównym producentem był Playground Games.

Nad czym teraz pracuje Turn 10?

Forza Motorsport 8 nie została jeszcze zapowiedziana, ale można spokojnie założyć, ze w końcu nadejdzie. Tymczasem studio nadal aktualizuje siódmą część serii, dodając paczki z samochodami. Ostatni płatny DLC ukazał się w styczniu bieżącego roku.

Xbox Game Studios

Źródło: https://www.pcgamer.com/microsoft-game-studios-games/

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia