Wyłączenie licencji użytkownika w Microsoft 365 może być niezbędne z różnych powodów, takich jak zakończenie zatrudnienia, zmniejszenie liczby użytkowników w firmie czy konieczność przeniesienia licencji na inną osobę.
Pamiętaj, że ta porada dotyczy wyłączenia licencji użytkownika w Microsoft 365, a nie całkowitego usunięcia konta użytkownika. Oznacza to, że po odpięciu licencji, wciąż masz możliwość przywrócenia danych z konta przez 30 dni.
Jak wyłączyć licencję użytkownika w Microsoft 365?
- Zaloguj się na stronie www.office.com kontem z uprawnieniami administracyjnymi.
- Przejdź do modułu Administracja znajdującego się po lewej stronie.
- Rozwiń listę Użytkownicy, a następnie kliknij pozycję Aktywni użytkownicy.
- Z dostępnej listy wybierz pracownika, któremu chcesz dezaktywować licencję.
- W wyświetlonym panelu po prawej stronie przejdź do pozycji Licencje i aplikacje.
- Teraz klikając wybrane pozycje, możesz zdecydować, które licencje mają pozostać aktywne, a które chcesz wyłączyć. Analogicznie możesz zablokować pracownikowi dostęp do wybranych aplikacji.
- Na końcu kliknij przycisk Zapisz zmiany.
Rezygnacja z wybranej licencji
W sytuacji kiedy pracownik odchodzi z firmy, a na jego miejsce nie jest zatrudniany nikt inny, możemy anulować licencję. W przypadku abonamentów miesięcznych rezygnacja z usługi nastąpi po zakończonym okresie rozliczeniowym. W przypadku wykupionych subskrypcji rocznych lub rocznych z płatnością miesięczną rezygnacja z subskrypcji może nastąpić dopiero po roku od momentu wykupienia usługi.
Jeżeli usługa została zakupiona bezpośrednio od Microsoftu, użytkownik sam może anulować licencję.
- W module administracyjnym należy rozwinąć listę Rozliczenia, a następnie przejść do pozycji Twoje produkty i wybrać licencję, z której chcemy zrezygnować.
- Następnie klikamy odnośnik Usuń licencje i w bocznym panelu, przy pozycji Licencje łącznie, zmniejszamy ilość licencji i klikamy przycisk Zapisz.
Jeżeli usługa Microsoft 365 została zakupiona u partnera Microsoft, to chęć anulowania licencji należy zgłosić opiekunowi Klienta.