AirSim to otwartoźródłowa platforma autorstwa Microsoft Research, pozwalająca w bezpiecznym środowisku VR testować drony, autonomiczne pojazdy i zrobotyzowane systemy. Od ponad roku jest dostępny dla Unity, co pozwala tworzyć fotorealistyczne symulacje. AirSim był też obecny na konferencji NeurIPS 2019, gdzie został wykorzystany w zawodach Game of Drones. Microsoft Research ujawnia kulisy tego wydarzenia.
Wyścigi dronów, dawniej niszowe i uprawiane przez wąskie grono zapaleńców, dziś są sportem międzynarodowym, zasługującym na czas antenowy. Równolegle z tym ewoluowały możliwości komputerowego rozpoznawania obrazu (computer vision) i maszynowego uczenia (machine learning), a także możliwości planowania trajektorii, kontroli i oceny stanu kwadrokopterów. Postępy te zapewniły dronom więcej autonomii i elastyczności. W tej materii Microsoft Research zajmował się głównie przemysłowymi scenariuszami wykorzystania dronów (np. do inspekcji niebezpiecznych, trudno dostępnych miejsc), ale ostatnio skupił się też na sportowej rywalizacji. Inżynierowie zajęli się tematyką wyścigów dronów, obierając ciekawy cel — pokonanie ludzkich operatorów przez sztuczną inteligencję.
Na trzydziestej czwartej konferencji NeurIPS (Conference on Neural Information Processing Systems) obecny był zespół AirSim, który we współpracy z Uniwersytetem Stanforda i Uniwersytetem Zuryskim poprowadził symulacyjne zawody — Game of Drones. Odbywały się one w środowisku wirtualnym w oparciu o silnik Unreal Engine. Wzięło w nich udział 117 drużyn z całego świata. Uczestnicy otrzymali zestawy dających się konfigurować torów wyścigowych w celu prototypowania i weryfikacji algorytmów. Później zostali poproszeni o przekazanie swoich konfiguracji.
Z biegiem czasu Microsoft chce ulepszać możliwości AirSim pod względem możliwych do odwzorowania czynników, aby symulator przynosił więcej korzyści w świecie rzeczywistym.