Scam to forma oszustwa, która jest często praktykowana, nie tylko w Internecie. O tego typu wyłudzeniach słyszał dziś już niemal każdy, a wielu z nas zetknęła się ze scammingiem osobiście. Co to jest scaming i jak się przed nim bronić?
Scam - co to jest?
O oszustwach internetowych bądź telefonicznych mówi się coraz częściej. Wśród nich znajduje się też scam. Co to jest? Jest to forma wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy poprzez wzbudzenie zaufania, a następnie zastraszenie ofiary. Przykładem popularnego scamu może być oszustwo metodą na wnuczka, choć coraz częściej wyłudzenia dotyczą sfery Internetu i nie dotyczą jedynie osób prywatnych, a również – albo przede wszystkim – firm.
Popularne formy scamu
Scam może przybierać różne formy. Najczęściej są to wysyłane maile, ale też różnego rodzaju metody z wykorzystaniem usług internetowych. W otrzymanych mailach często pojawia się prośba z kliknięciem w link. Wówczas zostajemy przekierowywani na stronę, gdzie mamy pisać np. dane karty płatniczej. Często te witryny łudząco przypominają strony banków, w których mamy konta, co ma dodatkowo uśpić naszą czujność. Dotyczy to również sklepów internetowych czy innych popularnych serwisów, chociażby sprzedażowych, aukcyjnych.
Na co najczęściej zabierają nas tego typu oszuści? Przykładów scamu jest niestety wiele. Wśród nich wyróżnia się wiadomości z niespodziewanymi nagrodami bez udziału w konkursach, prośby o wsparcie biednych rodzin lub chorych osób, są to maile o spadku, jaki można otrzymać po wpłaceniu określonej kwoty. Wyobraźnia scammerów jest w zasadzie nieograniczona.
Popularny jest również scamming telefoniczny. Wspomniana metoda na wnuczka czy na policjanta to doskonałe przykłady. Oszuści dzwonią z pilną i często „awaryjną” sytuacją, informując o wypadku czy problemach bliskiej nam osoby. Wprowadzają nerwową atmosferę podczas rozmowy i konkretnie instruują nas, co mamy zrobić, by pomóc bliskiej osobie. To, co charakterystyczne, to namawianie do podjęcia pilnych działań. Oszuści skutecznie umieją wyprowadzić ludzi z równowagi, stosując przy tym np. zastraszanie. Dzięki temu osoby, które uwierzyły w przekazywane informacje, działają irracjonalnie i czasem przekazują oszustom oszczędności życia. Na tym jednak nie koniec form scammingu. Te są widoczne również w firmach.
Scam w firmie - jak wygląda?
Scam nie dotyczy wyłącznie prywatnych osób. Nie brakuje bowiem oszustów, którzy na celownik biorą sobie firmy. Mechanizm działania jest taki sam. Manipulacja poprzez wzbudzanie zaufania i zastraszanie. Jak najczęściej dochodzi do oszustw tego typu w przedsiębiorstwach? Scammer najczęściej dzwoni, podając się za urzędnika ZUS lub Urzędu Skarbowego i zawiadamia o nieuregulowanych płatnością. Straszy przy tym oczywiście konsekwencjami, tj. karami, odsetkami itp. Chcąc uniknąć przykrych konsekwencji, radzi, by jak najszybciej dokonać płatności, np. podając dane przez telefon. Podobny sposób może być też wykorzystany drogą mailową.
Scammer może też podać się za pracownika firmy sprzedającej oprogramowanie i twierdzić, że system został zainfekowany. Oczywiście, żeby uratować dane trzeba zakupić polecaną przez niego aplikację, która w rzeczywistości zyska dostęp do wrażliwych informacji firmy.
Scamming - jak się bronić?
Ochronić nas przed scammingiem może przede wszystkim świadomość, że takie zjawisko istnieje i coraz więcej osób ma z nim do czynienia. Edukacja ma tu ogromne znaczenie, nie tylko własna i bliskich, ale również pracowników w firmie. Zarówno odbierając maile, jak i telefony, trzeba być rozważnym i ostrożnym, nie podejmować decyzji pod wpływem emocji, upewniać się w innych źródłach co do przedstawianych wydarzeń.
W przypadku maili nie należy klikać w podejrzane linki, sprawdzając przy tym adresy, z których zostały wysłane wiadomości. Istotny jest też styl wypowiedzi. Jeśli widać, że zdania są przetłumaczone na język polski przez translator lub nie ma w nich polskich znaków, to sygnał, że mamy do czynienia ze scammerem.
Na podejrzane linki trzeba też uważać, dostając wiadomości na popularnych komunikatorach od znajomych. Ich konta mogły zostać przejęte przez niepowołane osoby i kliknięcie w link może nas sporo kosztować. Zachować czujność trzeba też, robiąc zakupy online. Warto sprawdzić e-sklepy, ich wiarygodność, opinie użytkowników i dane firmy. Jak jeszcze bronić się przed scamem? Mając oprogramowanie antywirusowe i korzystając z narzędzi, które pomagają filtrować wiadomości przychodzące na skrzynkę mailową.
CentrumXP - więcej niż licencje
Czy wiesz, że w Sklepie CentrumXP znajdziesz nie tylko licencje Microsoft, ale także nowoczesne usługi oraz szkolenia zaprojektowane z myślą o dynamicznie rozwijającym się biznesie? Zespół ekspertów z CentrumXP & Onex Group pomoże Twojej firmie m.in. w wykonaniu migracji skrzynek pocztowych do Exchange Online i skonfigurowaniu domeny w Microsoft 365, a także przeprowadzi kompleksowe szkolenie z wykorzystania usług i aplikacji Microsoft 365. Sprawdź naszą ofertę lub skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie indywidualne rozwiązanie.