Marzec już za nami, więc przyszedł czas na jego podsumowanie. NetMarketShare jak zwykle opublikował statystyki obejmujące cały miesiąc, więc możemy się przyjrzeć, jak w marcu kształtowała się sytuacja na rynku systemów operacyjnych i przeglądarek. To dość wyjątkowy okres, a w kontekście systemów i usług online — także bezprecedensowy. Nie powinno być więc zaskoczeniem, że zaobserwowano zmiany przeczące ostatnim trendom, zwłaszcza jeśli chodzi o użycie starszych systemów. Co konkretnie się wydarzyło?
Zaczynamy od statystyki udziałów systemów operacyjnych dla PC, obejmującej cały zeszły miesiąc i 11 poprzednich. Królem jest niepodzielnie Windows 10, który jednak zaliczył w marcu drobny spadek (z 57,37% na 57,34%). System numer dwa, czyli Windows 7, zwiększył tymczasem swój udział (z 25,22% do 26,23%). Mogło się to wydać trochę niespodziewane, biorąc pod uwagę, że Siódemka utraciła wsparcie w połowie stycznia. Użytkownicy powinni więc raczej od niej odchodzić, a nie do niej powracać. Co więcej, drobny wzrost zaliczył również Windows 8.1 (z 3,48% w lutym do 3,69% w marcu).
Zdaje się jednak, że istnieje wytłumaczenie. Najwyraźniej sytuacja wygląda tak, jak w przypadku starszych wersji Dziesiątki, takich jak April 2018 Update, Fall Creators Update, Creators Update i wcześniejszych. AdDuplex tłumaczył to tym, że z powodu społecznej izolacji wielu użytkowników sięgnęło po "niecodzienne" pecety, które nie były przez ostatni czas aktualizowane.
Teraz zerknijmy na udziały przeglądarek internetowych dla PC. Zupełnie nie zaskakuje fakt, że najpopularniejszy w marcu był Chrome. Jego udział zdążył nawet wzrosnąć (z 67,27% do 68,50%). Microsoft Edge również zaliczył wzrost udziału i po raz kolejny pobił własny rekord — teraz znajduje się na 7,59% pecetów (w porównaniu do 7,38% w lutym).
To nie jedyny rekord nowej przeglądarki Microsoftu. W marcu Edge stał się przeglądarką numer 2, wyprzedzając Mozillę Firefox (spadek z 7,57% na 7,19%). Jeżeli dołożyć do tego Internet Explorera (spadek z 6,12% na 5,60%), to w marcu Microsoft kontrolował w sumie 13,19% rynku przeglądarek desktopowych.