Powoli zbliżamy się do końca czerwca i nadszedł czas na podsumowanie nowości w aplikacjach pakietu Microsoft 365 oraz w nim samym. O niektórych zmianach (np. w Teams i Outlook) mogliście już wcześniej przeczytać na CentrumXP, dlatego wspomnimy o nich tylko pobieżnie. Bliżej przyjrzymy się natomiast zmianom w Excelu, Edge, Visio, Microsoft Graph i samym pakiecie Microsoft 365. Zaczynamy!
Rozszerz swoją perspektywę w Microsoft Teams
O zmianach tych pisaliśmy już wcześniej. Po rozszerzeniu podglądu osób w połączeniach wideo z 2x2 do 3x3 (co daje w sumie 9 osób) Microsoft zapowiedział widok 7x7. Na jednym ekranie zobaczymy aż 49 obrazów z kamer plus swój własny podgląd! Ponadto na jesień zapowiedziano funkcję tworzenia osobnych pokoi (Breakout Rooms), która pozwoli organizatorom podzielić uczestników na mniejsze grupy, w których mogą np. omawiać pomysły, robić burze mózgów, uczyć się i dyskutować.
W połączeniach wideo Microsoft Teams można też ustawić własne tło, całkowicie zastępując to, co znajduje się za nami. Nie musimy już polegać na proponowanych grafikach — wystarczy wgrać dowolny JPG czy PNG. Do aplikacji zawitały też nowe szablony ankiet oparte na Microsoft Forms, pozwalające badać odczucia pracowników i inne kwestie. W międzyczasie aktywna stała się "interoperacyjność" między Teams i Skype, co oznacza, że ich użytkownicy mogą ze sobą czatować i rozmawiać. Ostatnie nowości, takie jak łączenie Teams z osobistym kontem Microsoft, dodawanie członków rodziny i znajomych, pisanie z nimi na czacie i nawiązywanie połączeń głosowych/wideo, bezpieczne przechowywanie i udostępnianie plików, udostępnianie lokalizacji i nie tylko, dotarły do użytkowników domowych Teams.
Połącz informacje z różnych aplikacji
Microsoft 365 indeksuje wszystkie Twoje dane w Microsoft 365, aby były wyszukiwalne dla użytkowników. Dzięki łącznikom Microsoft Graph firma może indeksować zewnętrzne dane hostowane w modelach on-premise lub w chmurach prywatnych i publicznych, tak aby pokazywały się w wynikach Microsoft Search. Klienci korzystający z modelu aktualizacji Targeted Release mogą już wdrażać wspomniane łączniki. Ustawienie zostało dodane do centrum administratora Microsoft 365.
Znajdź odpowiedzi, pytając aplikacje w języku naturalnym
Zadawanie "zwykłych", codziennych pytań może być łatwiejsze niż sztywne trzymanie się słów kluczowych, do czego dawniej przyzwyczaiły nas wyszukiwarki. Od kilku lat Microsoft pracuje nad tym, by jego usługi lepiej interpretowały zapytania w języku naturalnym. Firma chwali się tymczasem kolejnymi postępami. Teraz w Microsoft Word możemy zadawać pytania związane z dokumentem i otrzymać odpowiedzi na podstawie jego zawartości. W przypadku Outlook uzyskamy odpowiedzi w oparciu o treść wiadomości. Takie zdolności posiadł też Excel, który potrafi wykonać analizę, zadając pytania w języku potocznym. Wreszcie użytkownicy SharePoint zobaczą "jak na dłoni" podsumowanie zawartości dokumentów. Wszystko to jest już ogólnodostępne.
Ćwicz swoje prezentacje z wirtualnym coachem
W zeszłym roku do PowerPoint trafił moduł Presenter Coach. Funkcjonalność ta pozwala wejść w tryb próby i w trakcie naszego przemawiania wyświetla nam wskazówki na ekranie. Dotyczą one m.in. języka inkluzywnego, słów-wypełniaczy czy też zwrotów, które mogą uchodzić za niezręczne w różnych kulturach. Coach da nam również znać, jeśli będziemy czytać ze slajdu, co jest częstym błędem. Na koniec każdej sesji próbnej otrzymamy szczegółowy raport. W tym miesiącu usługa została wzbogacona o nowe funkcje.
Presenter Coach potrafi monitorować wysokość głosu, by powiadomić nas w czasie rzeczywistym, gdy mówimy zbyt monotonnie. Zasugeruje on większą rozpiętość tonalną mowy, aby nasi słuchacze nie zasypiali na prezentacji. W raporcie podsumowującym zobaczymy natomiast sugestie zamiany niektórych zwrotów na inne, aby lepiej komunikować się z odbiorcami. Zwroty te są zaznaczone na czerwono, a obok nich znajdują się sugestie oznaczone kolorem zielonym. Warto wziąć je pod uwagę, aby ubogacić język i uczynić go bardziej przystępnym. Presenter Coach działa na razie w wersji poglądowej, jedynie w języku angielskim.
Przy okazji warto wspomnieć o wejściu w ogólną dostępność PowerPoint Live, zbioru narzędzi do zwiększenia zaangażowania widzów prezentacji i nie tylko. Funkcjonalność szerzej opisywaliśmy we wcześniejszym artykule.
Nowe doświadczenie Yammera
Nowy, przeprojektowany Yammer stał się dostępny w wersji Public Preview. Aby lepiej odzwierciedlić cele Yammera, grupy to teraz społeczności. Co ciekawe, właśnie pod taką nazwą (Społeczności) Yammer występuje od niedawna jako aplikacja w Microsoft Teams. Poprawie uległo doświadczenie wydarzeń na żywo i obsługi wideo.
Więcej o nowym Yammerze przeczytacie (i obejrzycie) tutaj.
Wstawianie ankiet w Outlook dzięki integracji z Microsoft Forms
Microsoft Forms pozwala teraz w parę sekund stworzyć ankietę działającą w czasie rzeczywistym już w trakcie komponowania wiadomości w Outlook. Po wysłaniu ankiety odbiorcy głosują bezpośrednio w treści maila lub klikają dołączony link, by zagłosować w oknie przeglądarki. Wyniki możemy sprawdzać na bieżąco w karcie do głosowania. Funkcjonalność jest preinstalowana w programie Outlook. Z naszego tekstu dowiecie się, jak dodać ankietę i ją udostępnić.
Warto też wspomnieć, że Microsoft Forms w programie Excel wyszedł z fazy Preview i stał się ogólnodostępny.
Wstawiaj diagramy do arkusza Excela dzięki integracji z Visio
W tym miesiącu Microsoft ogłosił trzy nowe funkcjonalności, które rozszerzają możliwości dodatku Visio Data Visualizer. Po pierwsze, możemy teraz zyskać dostęp do specyficznych dla kategorii szablonów — zarówno podstawowych, jaki wielofunkcyjnych schematów blokowych. Po drugie, integracja pojedynczego logowania (SSO) pozwala użytkownikom już zalogowanym w Excelu uniknąć drugiego logowania, by móc korzystać z dodatku. Po trzecie, dodano wsparcie dla lokalizacji, które pozwala tworzyć diagramy we wszystkich językach wspieranych przez Visio. Nowości mają zostać włączone pod sam koniec czerwca.
Zapisuj diagramy jako obrazy w przeglądarkowym Visio
W tym miesiącu Visio w przeglądarce otrzymał kilka nowości. Łatwiej jest teraz tworzyć diagramy bazodanowe dzięki dostępności nowych diagramów startowych. Wystarczy zalogować się na visio.office.com i wybrać gotowy szablon.
Dodano również funkcję pobierania diagramów jako pliki obrazu. W menu eksportowania wybierz obszar diagramu, rozdzielczość, format grafiki oraz przezroczystość tła (tylko we wspieranych formatach).
Zweryfikuj bezpieczeństwo dokumentu przed jego otwarciem
Choć otwieranie plików w Widoku Chronionym pomaga zminimalizować ryzyko w przypadku dokumentów pochodzących spoza organizacji, użytkownicy zwykle wychodzą z tego chronionego sandboksa, by zaoszczędzić czas. Microsoft ogłasza zatem nową funkcjonalność Safe Documents ("Bezpieczne Dokumenty"), która automatycznie sprawdza pliki pod kątem ryzyka i profili zagrożeń, nim dokument można będzie otworzyć. Jest ona już ogólnodostępna dla klientów Microsoft 365 E5 i E5 Security.
Zarządzaj typami synchronizowanych danych dla użytkowników Edge
Możliwości synchronizacji w Microsoft Edge pozwalają użytkownikom zalogować się i uzyskać szybki dostęp do swoich danych na wielu różnych urządzeniach, również tych współdzielonych. Niektóre organizacje mogą jednak ograniczać synchronizację wybranych danych, np. haseł, aby zachować zgodność ze swoimi zasadami i wymaganiami. Nowe ustawienie zasad w Edge pozwala administratorom IT precyzyjnie zarządzać typami danych, które synchronizują się u użytkowników, takimi jak ulubione, ustawienia, adresy, rozszerzenia i inne.
Dostosuj ustawienia prywatności dla Microsoft Graph
Wraz ze wzrostem ilości danych generowanych w Microsoft 365 rola narzędzi do kontroli prywatności staje się ważniejsza. W wyniku inwestycji w tym obszarze Microsoft prezentuje nowy zestaw bogatych ustawień prywatności, który daje możliwość konfiguracji generowania i widoczności pochodzących od Graph wglądów i innych elementów (np. stron i dokumentów).
Wydajniejsze zarządzanie grupami Microsoft 365
Microsoft udostępnił kilka aktualizacji, które pomagają usprawnić zarządzanie Grupami usługi Microsoft 365. Po pierwsze, rozwinięto doświadczenie tworzenia zespołu poprzez zaktualizowany interfejs użytkownika i lepszą komunikację błędów. Grupowe informacje, takie jak identyfikator grupy, nazwa, alias i opis, można teraz wyeksportować jako plik .csv z filtrowaniem właściwości lub wyników wyszukiwania. Adresy e-mail grupy można teraz edytować w razie potrzeby. Wreszcie można przywracać usunięte grupy bezpośrednio ze strony usuniętych grup.
Spośród innych czerwcowych nowości Microsoft wymienia jeszcze funkcjonalność Money w Excelu i aktualizacje w centrum administratora Microsoft 365 za sprawą FastTrack.