Wraz z biegiem czasu na rynku pojawia się coraz więcej nowinek technologicznych, głównie pod postacią innowacyjnego sprzętu. Doskonałym tego przykładem są wszelkiej maści gogle wirtualnej rzeczywistości, mające pozwolić nam wczuć się w przedstawiony świat bardziej, niż było to możliwe kiedykolwiek wcześniej. Trzeba przyznać, że częściowo się to udaje – pomaga w tym obraz obejmujący pełne pole widzenia i podążający za ruchem głowy, podobnie zresztą jak dźwięk przestrzenny. Niemniej, brak pozostałych zmysłów w wirtualnym świecie nadal jest odczuwalny. O ile zapachy można sobie jeszcze odpuścić, o tyle największy problem sprawia dotyk.
Gdy w realnym świecie złapiemy jakiś przedmiot, możemy dosyć dokładnie określić jego kształt, wagę czy nawet teksturę, wszystko to zaś bez najmniejszego spojrzenia. W uniwersum wirtualnym niestety nie jest to takie łatwe, bowiem powszechne rozwiązania oferują co najwyżej powiadomienia haptyczne opierające się na wibracjach. W efekcie osoba korzystająca z interaktywnych aplikacji VR może poczuć się po prostu jak duch przenikający przez obiekty (a w niektórych przypadkach nawet ściany). Nie pomaga to oczywiście we wczuciu się w przedstawioną historię, w skutek zaburzenia immersji – brak zmysłu dotyku jest po prostu zbyt nienaturalnym uczuciem.
Na szczęście ciągle trwają prace nad kontrolerami VR, mającymi chociaż po części zastąpić utracony zmysł. Jednym z najbardziej obiecującym z nich jest bez wątpienia CLAW, projekt opracowany przez Microsoft Research i tak naprawdę jeszcze nieopublikowany oficjalnie. Jest to urządzenie przypominające z grubsza drążek wyposażony w spust umieszczony na ruchomym przegubie. Dzięki zastosowaniu odpowiednich siłowników ma on odwzorować miedzy innymi takie wrażenia powiązane ze zmysłem dotyku, jak chociażby nacisk. Umożliwi to nie tylko lepsze wyczucie realnego świata, lecz również interakcję z jego elementami bez zwracania ku nim wzroku.
Nie wiadomo jeszcze, czy opisane urządzenie trafi do produkcji masowej, jednak jego prezentacja odbędzie się prawdopodobnie podczas zbliżającego się wydarzenia CHI 2018, mającego odbyć się już 21-26 kwietnia bieżącego roku w Montrealu. Oczywiście nie jest to jedyny projekt mający usprawnić mechaniki powiązane z VR, jednak wiązać można z nim wyjątkowo duże nadzieje – w końcu opracowywany był w ramach Microsoft Research.