Możemy nie zdawać sobie z tego sprawy, ale Exchange jest w gamie usług Microsoft już od ponad 25 lat. Fakt, że dopiero w ostatnich latach Exchange Online bardzo mocno zyskał na znaczeniu związany jest z pojawieniem się najpierw Office 365, a później Microsoft 365.
To właśnie w Microsoft 365 Exchange Online jest odpowiedzialny za zarządzanie pocztą, kalendarzem i kontaktami za pośrednictwem Exchange Server. Jednak nie tylko, bo Exchange Online oferuje znacznie więcej, zwłaszcza pod kątem bezpieczeństwa i możliwości zarządzania.
Exchange Online jest już marką cieszącą się zaufaniem wielu użytkowników i firm. Tym samym często zadawane jest pytanie o możliwość zakupu narzędzi Exchange Online poza usługą Microsoft 365. Odpowiadamy.
Czy Exchange Online można kupić poza Microsoft 365
Exchange Online jest częścią Microsoft 365 w planach Business Basic, Business Standard i Business Premium. Bez niego Microsoft 365 dużo by stracił. Jednak Microsoft postanowił nie pomijać klientów, którzy są zainteresowani tylko usługą pocztową.
Dla takich użytkowników firma opracowała dwa plany, sprzedawane w modelu subskrypcyjnym, płatnym za jednego użytkownika.
Exchange Online Plan 1
W tej wersji Microsoft udostępnia:
- 50 GB pojemności skrzynki pocztowej,
- 150 MB jako maksymalny rozmiar jednej wiadomości e-mail,
- 112 MB jako maksymalny rozmiar załącznika,
- dostęp do poczty z poziomu przeglądarki internetowej.
Koszt Exchange Online Plan 1 to 168,49 zł netto rocznie w Sklepie CentrumXP.
Exchange Online Plan 2
W tym planie Microsoft udostępnia:
- 100 GB pojemności skrzynki pocztowej,
- 150 MB jako maksymalny rozmiar jednej wiadomości e-mail,
- 112 MB jako maksymalny rozmiar załącznika,
- dostęp do poczty z poziomu przeglądarki internetowej.
- wbudowaną ochronę przed utratą danych DLP.
Koszt Exchange Online Plan 2 to 327,89 zł netto rocznie w Sklepie CentrumXP.
Exchange Online to bezpieczeństwo klasy premium
Usługa Exchange Online nie bez powodu cieszy się tak dużym zaufaniem klientów biznesowych. Ci najczęściej zwracają uwagę na bezpieczeństwo. W przypadku Exchange Online kwestie bezpieczeństwa to as w rękawie Microsoftu, gdy produkt porównywany jest z ofertą konkurencji.
Chodzi o Exchange Online Protection, bezpłatnie dostępny w Exchange Online Plan 1 i Plan 2. Jego zadaniem jest eliminowanie zagrożeń charakterystycznych dla poczty elektronicznej. Mowa o zaporze antyspamowej pracującej w czasie rzeczywistym czy ochronie antyphishingowej i skanowaniu załączników poczty. Równie ważne jest filtrowanie wiadomości i treści zgodnie z regułami organizacji lub regulacjami rządowymi danego państwa.
Warto zwrócić większą uwagę na narzędzie Data Loss Prevention. Dzięki DLP administratorzy mogą określić zakres wrażliwych danych wymienianych pocztą elektroniczną, co pozwala uchronić użytkowników przed wysłaniem ich w niewłaściwe miejsce i ich utratą. DLP jest funkcją inteligentną, na bieżąco uczącą się z schematów pracy użytkowników i całej firmy, dzięki czemu filtry zabezpieczające stają się coraz bardziej szczelne.
Czy Exchange Online Plan 1 i Plan 2 pozwalają pracować z klasyczną aplikacją Outlook?
Tak, ale. To „ale” jest w tym wypadku kluczowe, bo owszem, praca z desktopowym klientem Outlook jest możliwa, ale program nie jest zawarty w Exchange Online Plan 1 i Plan 2. Outlook musi więc pochodzić z usługi Microsoft 365 albo stacjonarnego pakietu Office 2021, Office 2019 lub nawet Office 2016.
Jeżeli więc chcemy, aby zakup samego Exchange Online do obsługi poczty i kalendarza był dla firmy jakąś oszczędnością, pozostaje nam praca z przeglądarkową wersją klienta Outlook. Alternatywnym rozwiązaniem może być aplikacja Poczta w systemach Windows 10 lub Windows 11.
Sprawdź inne artykuły: