W zeszłym miesiącu Microsoft ujawnił szczegółową specyfikację Xbox Series X. Skok generacyjny zaliczył praktycznie każdy aspekt grania i obsługi konsoli, wliczając w to czas. Jest on cenny, dlatego konsola umożliwi niemal natychmiastowy powrót do gry w miejscu i podczas czynności, przy których skończyliśmy, bez potrzeby przechodzenia przez etap ekranów ładowania. Dużo krócej trwa też ładowanie gry przy pierwszym uruchomieniu.
Aby nie ograniczać się do suchych opisów, Microsoft postanowił pokazać to bardziej obrazowo. Ukazały się właśnie dwa nowe dema technologiczne, w których ten aspekt czasowy możemy odczuć sami. Zacznijmy od czasu ładowania.
Pierwsze wideo pokazuje szybkość, z jaką Xbox Series X ładuje grę dzięki specjalnie zaprojektowanemu dyskowi SSD NVMe. Obok postawiono Xbox One X (najpotężniejszą konsolę obecnej generacji na rynku) wyposażony w dysk twardy 5400rpm. Na obu uruchomiono tę samą grę: State of Decay 2. Różnica jest wręcz druzgocąca. Xbox Series X przechodzi od menu gry do właściwej rozgrywki w blisko 10 sekund, podczas gdy jego poprzednik potrzebuje na to 50 sekund. Co więcej, State of Decay 2 nawet nie został jeszcze specjalnie zoptymalizowany dla Xbox Series X!
Kolejne wideo ukazuje technologię Quick Resume, która pozwala nowej konsoli przechowywać w "uśpieniu" wiele gier i błyskawicznie je wznawiać. Jak widać na demo, wznowienie gry z pamięci zajmuje Xbox Series X mniej niż 10 sekund. Jako przykładów użyto stosunkowo nowe gry, takie jak Forza Motorsport 7, Hellblade: Senua’s Sacrifice czy Ori and the Blind Forest. Oczywiście tego błyskawicznego wznawiania nie sposób porównać z jakąkolwiek starszą konsolą z prostego powodu — funkcja jest całkowitą nowością. Gdybyście się zastanawiali, to tak, Quick Resume współpracuje też z grami na Xbox 360.
Z wideo wynikałoby, że interfejs systemowy Xbox Series X przypomina ten z Xbox One, ale zbytnio byśmy się tym nie sugerowali, ponieważ nie musi tak wyglądać w ostatecznym produkcie.
Przy okazji właśnie ukazała się pełna nieoficjalna specyfikacja Xbox Series X, która przedstawia się tak:
- CPU: 8 rdzeni @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 CPU
- GPU: 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU
- Die Size procesora: 360.45 mm2
- Proces: 7nm Enhanced
- Pamięć: 16 GB GDDR6 z szyną 320mb
- Przepustowość pamięci: 10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
- Pamięć wewnętrzna: 1 TB Custom NVME SSD
- Wydajność I/O: 2.4 GB/s (Surowa), 4.8 GB/s (Skompresowana)
- Rozszerzenie pamięci: karta 1 TB
- Wsparcie dla dysku zewnętrznego USB 3.2
- Napęd: 4K UHD Blu-Ray
- Wydajność celująca w 4K @ 60 FPS, do 120 FPS
Jeśli szukacie demona szybkości, to póki co w tym roku lider jest tylko jeden. Mamy wrażenie, że Microsoft zaprojektował konsolę na wyrost, by pozostawała potworem jeszcze przez lata. Spodziewamy się też, że dzięki takim możliwościom gry na nową generację konsol nie będą musiały być downgrade'owane względem tych na PC.