Czasem okazuje się, że zarządzanie wszystkimi listami i bibliotekami w SharePoint przekracza możliwości jednej osoby. Na szczęście można w takim przypadku przypisać wybranemu użytkownikowi niezbędne uprawnienia, by wyręczył on w tej kwestii administratora.
W celu przypisania lub ograniczenia praw dostępu do list i bibliotek:
- Logujemy się do Office 365 danymi konta o odpowiednich uprawnieniach.
- W menu głównym wybieramy SharePoint.
- Przechodzimy do witryny, na której znajduje się pożądany element, a następnie do niego samego.
- Rozwijamy znajdujące się w prawym górnym rogu menu kryjące się pod ikoną koła zębatego, by wybrać Ustawienia listy bądź Ustawienia biblioteki.
- Przechodzimy do Uprawnienia dla tego elementu typu biblioteka obrazów lub Uprawnienia dla tego elementu typu lista.
- Następnym krokiem jest kliknięcie Zatrzymaj dziedziczenie uprawnień. Wyświetlony zostaje monit, który należy potwierdzić OK.
- Należy teraz wybrać Udziel uprawnień.
- W wyświetlonym oknie przechodzimy do zakładki opisanej jako Zaproś osoby, następnie wybieramy użytkowników poprzez wpisanie ich adresu e-mail, jednocześnie w dolnej rozwijanej liście zaznaczając poziom ich uprawnień. Gdy będziemy gotowi, finalizujemy proces poprzez kliknięcie Udostępnij.
Aby ograniczyć prawa dostępu do list i bibliotek, powtarzamy punkty od 1 do 5, następnie:
- Zaznaczamy pole wyboru obok użytkownika bądź grupy, której uprawnienia chcemy edytować.
- Zakładając, że chcemy całkowicie odebrać uprawnienia, wybieramy Usuń uprawnienia użytkownika, po czym potwierdzamy. Jeśli chcemy tylko je edytować, klikamy Edytuj uprawnienia użytkownika.
- W następnym menu zaznaczamy te uprawnienia, które mają być przypisane do danego użytkownika/grupy, po czym potwierdzamy klawiszem OK.