Google poinformował, że rezygnuje z oferowania darmowej usługi G Suite, co wielu jego klientów zszokowało. Trzeba tu zaznaczyć, że dotyczy to bezpłatnych kont Google Suite, założonych mniej więcej w 2006 roku. Bezpłatny dostęp do platformy ze skrzynką e-mail, udostępnianiem dokumentów i archiwum plików przyciągnął do siebie tysiące mniejszych lub większych firm — zarówno w Polsce, jak i na całym świecie.
Deadline upływa 1 maja 2022 roku. Wtedy to użytkownicy pakietu G Suite będą zmuszeni przenieść konta do komercyjnego planu Google Workspace, aby móc dalej z nich korzystać. Faktury zaczną być wystawiane w lipcu, a widniejące na nich kwoty wymuszą na firmach ponowne rozpatrzenie dotychczasowego modelu biznesowego. Co więcej, w obrębie jednego konta Google Suite mogliśmy utrzymywać kilka, kilkadziesiąt czy nawet kilkaset adresów e-mail, a wkrótce za wszystkie z nich trzeba będzie płacić.
Google Workspace nie wykracza poza standard cenowy ustalony przez innych dostawców usług tego typu. Istnieją jednak nieco tańsze i lepiej wyposażone opcje w porównaniu do rozwiązania Google, dzięki którym przedsiębiorstwa zaoszczędzą pieniądze, których nie planowały wydać w taki sposób.
Google Workspace — co to jest?
Google Workspace to aktualna nazwa pakietu G Suite, platformy oferującej pocztę e-mail w domenie firmowej, aplikacje Google Docs, dysk w chmurze Google Drive i usługę Hangouts. Pakiet został uruchomiony 15 lat temu i jest jednym z pierwszych tego typu. Office 365, niedawno przemianowany na Microsoft 365, swoją premierę zaliczył dopiero 4 lata później.
Google Workspace nie odniósł nigdy aż takiego komercyjnego sukcesu jak rozwiązanie Microsoftu, nawet mimo tego, że Office 365 i Microsoft 365 od zawsze były płatnymi subskrypcjami. G Suite przeszedł na płatny model abonamentowy w 2011 roku. Jego popularność była głównie zasługą poczty Gmail i integracji z wyszukiwarką Google, a więc narzędziami, które od lat pozostają w czołówce najpopularniejszych usług internetowych. Gmail jako usługa poczty zapewniał funkcjonalność, której brakowało u konkurencji.
Konta G Suite Legacy zaczną generować koszty
Po kilkunastu latach Google zdecydował, że wszystkie konta Google Workspace będą płatne. Zmiana dotyczy przede wszystkim właścicieli kont G Suite Legacy, a więc takich, które założono w okresie, gdy usługa była jeszcze darmowa. Opłaty zaczną być naliczane od lipca br., a cena jednej subskrypcji wynosić będzie 23 zł. I mowa tu o jednej subskrypcji, czyli o jednym adresie e-mail.
Google daje czas podjęcie decyzji o migracji konta do 1 maja. Jeśli do 1 lipca użytkownik nie poda potrzebnych informacji rozliczeniowych, wówczas konto zostanie zawieszone. Użytkownicy pakietu Google Suite Legacy przez następny rok będą płacić 3 USD za 1 użytkownika. Po roku koszt wzrośnie do 6 USD. W tym czasie można się zastanowić, czy na rynku nie ma bardziej opłacalnych rozwiązań.
Google Workspace ma tańszą alternatywę — Microsoft 365
Kiedy subskrybenci G Suite Legacy zaczną szukać bardziej opłacalnej alternatywy, naszym zdaniem warto, aby wzięli pod uwagę Microsoft 365 Business Basic. Pakiet ten nie tylko odpowiada bieżącej ofercie Google Workspace, ale również jest o kilka złotych tańszy i zapewnia 1 TB dysku w chmurze OneDrive zamiast 30 GB na Dysku Google.
Microsoft 365 Business Basic to również dostęp do aplikacji Word, Excel, PowerPoint, OneNote i Outlook w trybie online. Poprzez przeglądarkę internetową zyskasz też dostęp do usługi SharePoint, która ułatwia organizację pracy, komunikację i przepływ dokumentów w firmie. Jako aplikacja stacjonarna w skład pakietu wchodzi komunikator Microsoft Teams. To kolejna zaleta pakietu Microsoft 365, bowiem Teams w czasach pandemii stał się podstawowym narzędziem współpracy i najpopularniejszym komunikatorem na świecie.
Microsoft 365 w planie Business Basic kosztuje miesięcznie 16,34 zł netto za użytkownika — sprawdź ofertę w Sklepie CentrumXP!