Witajcie w kolejnym odcinku To był tydzień z Microsoft! Dzisiaj zajmiemy się tematami aktualizacji Windows 11 22H2 (a może jednak 2022 Update), nowych, ukrytych funkcji Jedenastki w kompilacjach Insider, współpracy nad chronionymi dokumentami Office na smartfonach i tabletach, reklam w Microsoft Store, a także (nie)zmiennych cen Xboksa i PS5. Miłej lektury!
Już nie 22H2? Microsoft mówi o "Windows 11 2022 Update"
Odkąd Microsoft zdecydował się na wypuszczanie tylko jednej aktualizacji rocznie, dodawanie do jej nazwy informacji o drugiej połowie roku (22H1 vs 22H2) może wydać się zbędne. I tak zamiast tylko dwóch ostatnich cyfr z roku Microsoft zaczął stosować jego pełen zapis. Mogą się o tym teraz przekonać Insiderzy w aplikacji "Wprowadzenie".
W komunikacie aplikacji (w tłumaczeniu) czytamy wyraźnie: Używasz teraz Windows 11 2022 Update! Czytaj dalej, aby odkryć nowe funkcje i skonfigurować rzeczy tak, jak lubisz. Póki co "Wprowadzenie" jest chyba jedynym miejscem z nową nazwą aktualizacji i dotyczy to tylko Windows 11. W przypadku Dziesiątki Microsoft nadal mówi bowiem o "Windows 10 22H2".
Windows 11 — nowe animacje ikon w Ustawieniach
Zmiana ta pojawiła się w kompilacji 25188, która w tym tygodniu została wydana w kanale deweloperów. Jest to czysto wizualna funkcjonalność, która jednak wpływa (jak sądzimy — w pozytywny sposób) na doświadczenie użytkownika, czyniąc przyjemniejszym korzystanie z Ustawień. Teraz, gdy klikniemy którąś z zakładek w panelu po lewej stronie, zobaczymy animację ikony. Warto zwrócić uwagę, że dzieje się to dopiero po kliknięciu. Samo najechanie wskaźnikiem myszy na daną zakładkę jedynie rozświetla ją jako przycisk.
Microsoft nie ogłosił tej funkcji na liście zmian i najwyraźniej nie pojawiła się ona u wszystkich testerów. Jeśli nie widzicie jej u siebie, możecie spróbować włączyć ją ręcznie za pomocą narzędzia Vivetool.
Windows 11 — zrzuty pamięci jądra w Menedżerze zadań
Użytkownicy Windows 11 odkryli w kompilacji 25188 z Dev Channel znacznie więcej, niż Microsoft opisał w oficjalnym changelogu. Jeszcze jedną ukrytą nowością jest funkcja generowania zrzutów pamięci jądra w czasie rzeczywistym w Menedżerze zadań. Nie wymagają ponownego uruchomienia systemu, by można było je utworzyć. To wygodny sposób sięgania głębiej bez zakłócania pracy systemu w przypadku mniej poważnych błędów.
Dzięki powiązaniu tej funkcji z Menedżerem zadań w Windows 11 użytkownik może w czasie rzeczywistym utworzyć zrzut pamięci z danego procesu lub aplikacji, która przestaje odpowiadać, bez konieczności jej zamykania. Wygenerowany plik będzie zawierał użyteczne informacje dla zaawansowanych użytkowników i profesjonalistów IT. Dane w nim zawarte mogą wskazać na wadliwy sterownik, aplikację czy nawet sprzęt. Podobnie jak w przypadku nowych animacji, nową funkcję Menedżera zadań można włączyć za pomocą Vivetool (o ile nie pojawiła się ona w Waszej kompilacji).
Współtworzenie chronionych dokumentów Office na Androidzie i iOS
Microsoft poinformował, że współtworzenie chronionych dokumentów Office w czasie rzeczywistym jest już ogólnodostępne na urządzeniach z iOS i Androidem. Funkcja działała w wersji zapoznawczej od marca, pozwalając użytkownikom swobodnie współpracować nad szyfrowanymi plikami Word, Excel i PowerPoint.
Kiedy użytkownik edytuje pliki chronione przez etykiety wrażliwości z szyfrowaniem, aplikacja mobilna Office wyłączy specjalną blokadę i włączy ją ponownie po zakończeniu sesji edycji. Funkcjonalność ta była już wcześniej ogólnodostępna w aplikacjach Microsoft 365 na Windows, macOS i w przeglądarce.
Deweloperzy mogą już reklamować się w Microsoft Store
Microsoft Store Ads opiera się na tej samej idei, którą realizują Apple i Google w swoich marketplace'ach. Kiedy użytkownik czegoś szuka, sklep wyświetla reklamy kontekstowe zorientowane na tego konkretnego klienta. Oprócz standardowych reklam w wynikach wyszukiwania Microsoft Store będzie też niezależnie wyświetlał reklamy w specjalnym kafelku, dając wydawcom i twórcom jeszcze jeden punkt, w którym mogą dotrzeć do potencjalnych odbiorców.
Dzięki programowi deweloperzy (jedynie ci z opublikowaną zawartością) będą mogli tworzyć kampanie reklamowe w Microsoft Store z użyciem Microsoft Advertising. Zapewni to, że reklamy będą kontekstowe dla klientów, np. aplikacje muzyczne będą reklamowane użytkownikom, którzy lubią słuchać lub tworzyć muzykę. Innymi słowy deweloperzy mogą prezentować swoje aplikacje i gry przed odpowiednimi klientami w odpowiednim czasie.
Xbox odporny na podwyżki cen — w przeciwieństwie do PlayStation
Po tym, jak Sony zapowiedział podniesienie ceny PlayStation 5 w kilku regionach poza USA, wiele osób zaczęło się zastanawiać, czy tak samo postąpi Microsoft ze swoimi konsolami. Jeśli dopiero planujecie zakup Xbox Series X/S, to możecie być spokojni. Gigant z Redmond potwierdził, że nie zamierza iść w ślady Japończyków.
Naszą sugerowaną ceną detaliczną Xbox Series S pozostaje $299, a Xbox Series X — $499. Dotyczy to również innych rynków i ich obecnych cenników — powiedział rzecznik Microsoftu. Zapowiedź podniesienia ceny PlayStation 5 nadeszła wczoraj. Wskutek tego różnica cen PS5 i XSX wynosi już w niektórych regionach 100 dolarów (ok. 474 zł), co może znacząco wpłynąć na decyzje konsumentów.
I to tyle, jeśli chodzi o najciekawsze tematy z ostatnich 7 dni. Dziękujemy, że jesteście z nami! Obserwujcie nas na portalu CentrumXP.pl, ale też na YouTube, Twitterze, Facebooku, Instagramie, a także na naszym blogu, gdzie zawsze umieszczamy najświeższe informacje, porady i ciekawostki. Do zobaczenia w przyszłym tygodniu!