Desktopowa przeglądarka numer dwa? Edge przez kilka lat mógł poszczycić się tym tytułem, ale według najnowszego badania Statcounter produkt Microsoftu spadł na ostatnie miejsce podium. Drugą najczęściej używaną przeglądarką zostało Apple Safari. Rzućmy teraz okiem na konkretne statystyki.
Jak pokazuje badanie, Chrome po raz pierwszy od bardzo dawna zaliczył gwałtowny spadek udziału na platformie PC (z 65,88% w maju do 61,16% w czerwcu). Praktycznie wszystkie pozostałe notowane przeglądarki poszły w górę, przy czym można zauważyć dwa istotne trendy. Po pierwsze, Edge już w kwietniu spadł z 2. miejsca, ustępując go Safari (odpowiednio 10,78% i 14,38% udziału w czerwcu). Po drugie, od 2 miesięcy widać wzrost Opery — prawdopodobnie na skutek wydania Opery One z wbudowaną AI. Teraz jej udział mocno zbliża się do Firefoksa (odpowiednio 5,31% i 6,04% w czerwcu). Można zatem spodziewać się kolejnego przetasowania w przyszłym miesiącu.
Sytuacja w Polsce przedstawia się nieco inaczej. Oczywiście nadal rządzi u nas Chrome, który wiosną zaliczył nawet wyraźny wzrost. W czerwcu jednak jego udział spadł do poziomu z jesieni (57,25%). Drugą najpopularniejszą przeglądarką w Polsce jest Opera (20,9%), trzecią — Firefox (12,58%), czwartą — Edge (6,78%), a Safari — dopiero piątą (2,3%).
Sytuacja na rynku mobilnym różni się już znacząco. Chrome osiągnął w czerwcu udział rzędu 64,82%, a za nim kolejno: Safari (24,83%), Samsung Internet (4,3%), UC Browser (1,82%), Android (0,69%) i Edge (0,17%). Wszystkie pozostałe przeglądarki mają jeszcze bardziej szczątkowy udział.
Źródło: https://gs.statcounter.com/