OpenAI wprowadza Deep Research. To nowy agent AI korzystający ze zdolności wnioskowania modelu o3, który potrafi syntetyzować duże ilości informacji z Internetu. Wkrótce będą z tego mogli korzystać użytkownicy ChatGPT, aby wykonywać wieloetapowe zadania badawcze. "Pogłębione badania" trwają o wiele dłużej niż odpowiedzi na zwykłe zapytania do czatbota.
Zwykle stworzenie raportu badawczego zajmuje ludziom wiele godzin. Należy zebrać, przeanalizować i zsyntetyzować setki źródeł online. Deep Research od OpenAI może wykonać to zadanie w kilka minut. Ta nowa funkcja została wytrenowana na zadaniach z prawdziwego świata, wymagających użycia Pythona i przeglądarki. Raport końcowy od Deep Research będzie zawierał wyraźne cytaty i podsumowanie jego własnych przemyśleń. Wydawca zapewnia, że ta funkcja będzie bardzo efektywna w znajdywaniu niszowych, nieintuicyjnych informacji, których odnalezienie wymaga przeglądania wielu stron.
Aby użyć tej funkcji w ChatGPT, w okienku pisania wiadomości zaznacz "Deep Research" i wprowadź zapytania. Opisz wszystko, czego potrzebujesz – czy ma być to np. analiza konkurencji na platformach streamingowych, czy spersonalizowany raport o najlepszym rowerze miejskim. Możesz dołączyć pliki, w tym arkusze, aby dodać kontekst. Po uruchomieniu funkcji na pasku bocznym zaczną się wyświetlać poszczególne kroki i użyte źródła. Deep Research pracuje od 5 do 30 minut, a więc za jednym razem wykonuje o wiele więcej pracy niż zwykle (ChatGPT i Microsoft Copilot zwykle zwracają odpowiedzi po paru sekundach).
W porównaniu do Deep Research GPT-4o jest idealny do multimodalnych konwersacji w czasie rzeczywistym. W przypadku wieloaspektowych, specyficznych dla domeny zapytań, w których głębia i szczegółowość mają znaczenie krytyczne, umiejętności prowadzenia rozległej eksploracji i cytowania każdego twierdzenia Deep Research stanowią różnicę między szybkim podsumowaniem a dobrze udokumentowaną, zweryfikowaną odpowiedzią, która może być wykorzystana jako produkt roboczy.
— OpenAI
Sam wydawca podkreśla, że działanie Deep Research jest obecnie bardzo intensywne obliczeniowo. Aktualnie mogą z niego korzystać subskrybenci ChatGPT Pro (do 100 zapytań miesięcznie). Następni w kolejce będą użytkownicy planów Plus, Team i Enterprise. Trwają prace nad udostępnieniem go w UK, Szwajcarii i Europejskim Obszarze Gospodarczym. Ta funkcja AI jest dostępna tylko w przeglądarce, a w ciągu miesiąca pojawi się w aplikacjach na smartfony i PC.