Po niedawnym ogłoszeniu przejęcia Activision Blizzard opadł już nieco kurz. Teraz pozostaje czekać na finał transakcji, do którego dojdzie, gdy wszyscy regulatorzy, w tym Federalna Komisja Handlu, ocenią, czy tak duże przejęcie nie łamie przepisów antymonopolowych. W międzyczasie jak zawsze wyczekujemy dalszych informacji od zaangażowanych stron.
Do tej pory mieliśmy już komentarze Phila Spencera i Satyi Nadelli odnośnie do przejęcia Activision Blizzard, a także oficjalne zapewnienie Phila Spencera i Brada Smitha, że zarówno Call of Duty, jak i pozostałe gry przejętych studiów, będą wydawane również na pozostałe platformy. W związku z tą sprawą Microsoft postanowił też opublikować i zobowiązać się do kodeksu zasad związanych z Microsoft Store — Open App Store Principles. Lista ta pozwoli regulatorom i konsumentom poznać kroki, które gigant podejmuje, aby wyprzedzić przepisy i jak najlepiej działać w ich granicach, zamiast je zwalczać. Poniżej lista tych zasad i zobowiązań.
Jakość, bezpieczeństwo, ochrona i prywatność
- Umożliwimy wszystkim deweloperom dostęp do naszego sklepu z aplikacjami, o ile spełniają rozsądne i przejrzyste standardy jakości i bezpieczeństwa.
- Będziemy nadal chronić konsumentów i graczy korzystających z naszego sklepu z aplikacjami, zapewniając, że deweloperzy spełniają nasze standardy bezpieczeństwa.
- Będziemy nadal szanować prywatność konsumentów w naszych sklepach z aplikacjami, dając im kontrolę nad zarządzaniem ich danymi i sposobem ich wykorzystywania.
Odpowiedzialność
- Będziemy utrzymywać nasze własne aplikacje zgodnie z tymi samymi standardami, co konkurencyjne aplikacje.
- Nie będziemy wykorzystywać żadnych niepublicznych informacji ani danych z naszego sklepu z aplikacjami do konkurowania z aplikacjami deweloperów.
Uczciwość i przejrzystość
- Aplikacje w naszym sklepie będziemy traktować jednakowo, bez nieuzasadnionego preferowania lub podnoszenia w rankingach naszych aplikacji lub aplikacji naszych partnerów biznesowych względem innych.
- Będziemy przejrzyście informować o zasadach promocji i marketingu w naszym sklepie z aplikacjami oraz konsekwentnie i obiektywnie je stosować.
Wybór programisty
- Nie będziemy wymagać od programistów w naszym sklepie z aplikacjami używania naszego systemu płatności do przetwarzania płatności w aplikacji.
- Nie będziemy wymagać od programistów w naszym sklepie z aplikacjami, aby zapewniali korzystniejsze warunki w naszym sklepie niż w innych sklepach.
- Nie będziemy stawiać deweloperów w niekorzystnej sytuacji, jeśli zdecydują się korzystać z systemu przetwarzania płatności innego niż nasz lub jeśli oferują inne warunki w innych sklepach z aplikacjami.
- Nie zabraniamy programistom komunikowania się bezpośrednio z klientami za pośrednictwem ich aplikacji w uzasadnionych celach biznesowych, takich jak podanie warunków cenowych i ofert produktów lub usług.
Zdajemy sobie również sprawę, że nowe przepisy będą nakładać nowe zasady na firmy, które zarówno prowadzą sklep z aplikacjami, jak i kontrolują bazowy system operacyjny, taki jak Windows. Dlatego też dzisiaj zobowiązujemy się, że:
- Będziemy nadal umożliwiać programistom wybór, czy chcą udostępniać swoje aplikacje dla Windows za pośrednictwem naszego sklepu z aplikacjami, z innego sklepu, czy też wykonywać "sideloading" bezpośrednio z Internetu.
- Będziemy nadal zapewniać programistom terminowy dostęp do informacji o interfejsach współpracy z Windows, z których korzystają nasze własne aplikacje.
- Pozwalamy użytkownikom Windows korzystać z alternatywnych sklepów z aplikacjami i aplikacji innych firm, w tym poprzez zmianę ustawień domyślnych w odpowiednich kategoriach.
— Brad Smith, President i Vice Chair w Microsoft
Jak widać, spora część tych zasad zaczyna się od słów "będziemy nadal", a w przypadku wielu innych i tak wiemy, że obowiązują w Microsoft Store od bardzo dawna (lub od niedawna, jak w przypadku obsługi zewnętrznych systemów płatności i nie tylko). Jest to więc raczej potwierdzenie i przypomnienie, że sklep ten kieruje się regułami umożliwiającymi zdrową i uczciwą konkurencję.