Przedstawione poniżej działania – pojawiające się także na ekranie komputera – pomogą w określeniu przyczyny błędu krytycznego oraz jego usunięciu.
Aby usunąć typowy błąd krytyczny
- Uruchom komputer.
- Upewnij się, że wszelki nowy sprzęt i oprogramowanie są właściwie
zainstalowane. Wyłącz po kolei wszystkie nowe urządzenia, i sprawdź, czy to
rozwiązuje problem. Jeśli tak, przejdź do punktu 3.
Zmień te elementy sprzętu, które w wyniku tego testu okażą się wadliwe. Ponadto, spróbuj uruchomić wszelkie programy diagnostyczne, oferowane przez producenta twojego komputera.
Jeśli przeprowadzasz nową instalację sprzętu lub oprogramowania, skontaktuj się ze swoim dostawcą w celu uzyskania wszelkich uaktualnień i sterowników dla Windows XP Professional, które mogą okazać się niezbędne. - Kliknij Start a następnie kliknij Pomoc i obsługa techniczna. Kliknij Uzyskaj pomoc techniczną lub znajdź informacje w grupach dyskusyjnych systemu Windows XP (poniżej Pomocy zdalnej) a następnie wybierz Skorzystaj z pomocy firmy Microsoft w kolumnie po lewej stronie.
- Kliknij Start, kliknij Pomoc i obsługa techniczna, a następnie wybierz Rozwiązywanie problemu by uzyskać listę pomocy.
- Sprawdź Microsoft Hardware Compatibility List (HCL), by mieć pewność, że cały twój sprzęt i sterowniki są zgodne z Windows XP Professional.
- Dezaktywuj lub usuń wszystkie nowo zainstalowane elementy sprzętu (RAM,
adaptery, dyski twarde, modemy, etc.), sterowniki oraz oprogramowanie.
- Jeśli możesz uruchomić Windows XP Professional, sprawdź System Log w Event Viewer w celu uzyskania dodatkowych informacji na temat błędów, co ułatwi zidentyfikowanie wadliwego urządzenia lub napędu. Aby przejrzeć System Log, kliknij Start a następnie kliknij Panel Sterowania. Kliknij Wydajność i konserwacja, a następnie Narzędzia administracyjne. Dwukrotnie kliknij na Podgląd zdarzeń a następnie na System, by przejrzeć rejestr.
- Jeśli nie możesz uruchomić Windows XP Professional, spróbuj zrobić to w trybie bezpieczeństwa (Safe Mode), a następnie usuń lub dezaktywuj wszystkie dodane ostatnio programy i napędy. Aby uruchomić tryb bezpieczeństwa, włącz na nowo komputer; następnie, gdy pojawi się lista dostępnych systemów operacyjnych, naciśnij F8. Na ekranie “Advanced Options” wybierz Safe Mode, a następnie wciśnij ENTER. Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, przejdź do centrum pomocy i wpisz “Safe Mode Options” w oknie przeszukiwania.
- Jeśli masz dostęp do Internetu, odwiedź strony Microsoft Support site.
Poszukaj w Microsoft Knowledge Base hasła “Windows XP Professional” oraz numeru odnoszącego się do błędu krytycznego, z jakim masz do czynienia. Na przykład, , jeśli otrzymujesz informację “Stop: 0x0000000A”, szukaj “0x0000000A.” - Korzystając z aktualnej wersji programu antywirusowego, sprawdź swój komputer pod kątem wirusów. Jeśli zidentyfikujesz wirus, działaj według zawartych w programie antywirusowym instrukcji, zmierzających do usunięcia wirusa z komputera.
- Upewnij się, czy twoje funkcjonujące w twoim komputerze sterowniki urządzeń i oraz BIOS są najnowszymi ich wersjami. W ich uzyskaniu może ci pomóc twój dostawca sprzętu.
- Dezaktywuj opcje pamięci BIOS-a, takie jak pamięć podręczna czy tworzenie cienia kopii w pamięci. Jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z dostawcą sprzętu.
- Uruchom wszelkie oprogramowanie diagnostyczne, oferowane przez dostawcę sprzętu wraz z komputerem, a w szczególności sprawdzanie pamięci.
- Upewnij się, czy twój komputer posiada zainstalowaną najnowszą wersję Service Pack. Lista pakietów serwisowych wraz z instrukcjami ładowania znajduje się na stronach Windows Update.
- Jeśli nie możesz się zalogować, zrestartuj swój komputer. Gdy pojawi się lista dostępnych systemów operacyjnych, wciśnij F8. Na ekranie Advanced Options wybierz Ostania znana dobra konfiguracja, a następnie wciśnij ENTER.
WAŻNE
Gdy używasz Ostania znana dobra konfiguracja, tracisz zmiany w
ustawieniach systemowych wprowadzonych po ostatnim udanym starcie.