W poniedziałek, 16 lipca, o godzinie 21 czasu polskiego, w San Francisco odbyła się okryta tajemnicą konferencja prasowa poprowadzona przez samego CEO Microsoftu, Steve'a Ballmer'a. Choć plotki głosiły, że tematem przewodnim wydarzenia będzie nowy pakiet Office, to publikacji wersji beta mało kto się spodziewał. Jednak i to stało się faktem. Na konferencji zaprezentowano pakiet biurowy o kodowej nazwie Office 15, którego nazwą rynkową zapewne będzie Office 2013. Microsoft chwalił się, że nowy pakiet biurowy, to najbardziej ambitny produkt, jaki aktualnie realizują. Co więcej, Office 2013 w wersji Customer Preview został udostępniony publicznie!
Co zatem wnosi nowego w oprogramowanie biurowe Office 2013? Co z interfejsem, obsługą dotykiem, integracją z chmurą obliczeniową? O tym i więcej postaram się opowiedzieć w tym teście.
Co nowego?
Nowy pakiet biurowy można opisać w skrócie, że został stworzony dla osób lubiących tworzyć, dzielić się tym, co stworzyli i tworzyć za pomocą dotyku. Zatem główną nowością programów wchodzących w skład Office 2013 jest interfejs, a przede wszystkim jego dostosowanie do obsługi palcem i rysikiem. A wszystko za sprawą umieszczenia na górnej belce wszystkich aplikacji przycisku, pozwalającego przełączać się pomiędzy trybem klasycznym a dotykowym. Tryby te niewiele się różnią, w interfejsie dotykowym po prostu odstępy pomiędzy poszczególnymi przyciskami, kartami i innymi elementami interfejsu są większe, tak aby łatwiej można było w nie trafić na ekranie dotykowym. W trybie dotykowym także dodano ułatwienia zaznaczania treści, możliwość wprowadzanai tekstu za pomocą odręcznego pisma, oraz obsługę gestów: przesuwanie stron, czy slajdów, a także powiększanie i pomniejszanie zawartości.
Uwadze naszej nie umkną także nowe ikony, jak i całego pakietu, tak też poszczególnych aplikacji. Oczywiście to sprawa kosmetyczna, ale warto zwrócić uwagę, że ikony te nawiązują do stylu interfejsu Metro, a ten z kolei przygotowany został przede wszystkim do obsługi dotykiem. Wynika więc z tego, że także pakiet Office 2013 nastawiony jest na obsługę za pomocą ekranów dotykowych.
Kolejną istotną nowością Office 2013 jest integracja z usługami sieciowymi. I nie chodzi tutaj tylko o chmurę, ale także o portale społecznościowe. Z poziomu aplikacji pakietu mamy możliwość udostępnienia dokumentów na Facebooku, blogu, czy też w innych miejscach Sieci za pomocą funkcji Share w systemie Windows 8.
Wspomniana integracja z chmurą obliczeniową, jest po prostu kolejnym udoskonaleniem tejże funkcji względem Office 2010. Teraz zapisywanie/otwieranie plików w/z internetowego dysku SkyDrive jest znacznie prostsze i praktycznie bezobsługowe. To jednak nie wszystko! Lokalne ustawienia pakietu, jakie wprowadzimy w celu dostosowania go do naszych potrzeb, są także przechowywane w Sieci. Dzięki temu, po uruchomieniu aplikacji Office 2013 na innym komputerze (i połączeniu się z naszym kontem Microsoft account), wszystkie te personalia zostaną zastosowane, tak, abyśmy w każdym miejscu świata i na każdym komputerze mieli dostęp do własnego środowiska pracy.
Metro Ribbon
To co najbardziej jest widoczne w nowym pakiecie, i to co potencjalnie może zrazić wielu użytkowników, to wspomniany już nowy interfejs wszystkich aplikacji. Oczywiście, układ funkcji i przycisków nadal jest pogrupowany we wstążki (ribbon), jednakże ich styl został spłaszczony, uproszczony, bez zbędnych wytłoczeń, gradientów i innych wodotrysków. Zupełnie jak w Metro UI. Tym samym można śmiało powiedzieć, że nowy interfejs to Metro Ribbon.
Dla niektórych użytkowników może to okazać się największą zmorą. Oczywiście także nowy wygląd kart może się po prostu nie podobać. Ale trzeba przyznać, że ma to także swoje zalety: mniejsze zapotrzebowanie na moc obliczeniową w celu renderowania interfejsu, większa przejrzystość, ujednolicenie z interfejsem systemu Windows 8, a także dostosowanie do komputerów z procesorami ARM.
Word 2013
Poszczególne aplikacje nie doczekały się żadnych rewolucyjnych funkcji i nowości. Ale praktycznie każdy program został wzbogacony o garść ulepszeń. W edytorze tekstu Word zaimplementowano zapowiadaną funkcję edycji plików PDF. Teraz wystarczy otworzyć w programie plik PDF, edytować go, i zapisać w dowolnym innym obsługiwanym formacie. Ponadto Word 2013 doczekał się trybu wygodnego czytania oraz strumieniowania dokumentów do przeglądarek internetowych (podobnie, jak udostępnianie prezentacji w PowerPoint 2010). W edytorze pojawiło się także nowe menu dodawania obrazków. Teraz za pomocą okienka określamy źródło ich pochodzenia i wyszukujemy. Możemy skorzystać z lokalnych zasobów, bazy Microsoftu, czy innym portali internetowych. Ciekawie został także rozwiązany panel komentowania treści. Za jego pomocą łatwiej teraz zorientować się kto wprowadził komentarz.
Excel 2013
W arkuszu kalkulacyjnym zaimplementowane zostały dwie godne uwagi funkcje. Pierwsza to funkcja automatycznego uzupełniania tabel na podstawie analizy wcześniej wprowadzonych danych. Druga z kolei dotyczy wykresów. Narzędzie szybkiej analizy ułatwia wybranie typu wykresu, prezentując nam ponadto rzeczywisty podgląd każdego z nich.
PowerPoint 2013
Ciekawych nowości doczekał się PowerPoint. W szczególności w trybie prezentera, w którym obok aktualnego slajdu wyświetlana jest liczba pozostałych do końca slajdów, bieżący czas pokazu, podgląd następnego slajdu, notatki, a także przyciski służące między innymi do wskazywania fragmentów slajdu. Podobnie jak w przypadku importowania zdjęć z Internetu, tak też w PowerPoincie mamy możliwość wstawiania multimediów wprost na przykład z serwisu YouTube.
Outlook 2013
Chyba największych zmian doczekała się aplikacja pocztowa. Nowością jest sposób przełączania się pomiędzy poszczególnymi modułami: poczta, kalendarz, kontakty i zadania. Odbywa się to teraz za pomocą menu ulokowanego na dolnym pasku okno. Z kolei wskazanie jednej z nich, spowoduje wyświetlenie skróconego podglądu zawartości. Ponadto w aplikacji Outlook 2013 zaimplementowana została natywna obsługa ActiveSync dla Hotmaila i Gmaila. Dodatkowo, wkóncu, dodana została funkcja pozwalająca określić rozmiar przechowywanej poczty e-mail na dysku dla poczty działającej w oparciu o usługę Exchange. Ciekawostką natomiast jest dodanie w module kalendarza pogody! Tak, pod kartami ulokowany został pasek, na którym prezentowane są warunki pogodowe dla dnia aktualnego i następnych.
OneNote 2013
Notatnik, podobnie jak komunikator Lync, są pierwszymi programami, które zostały całkowicie stworzone dla interfejsu Metro. W tym celu z programu wyeliminowano jakiekolwiek okienka, a klasyczne menu kontekstowe zostały zastąpione nowym, innowacyjnym okrągłym menu. OneNote doczekał się ponadto funkcji wstawiania arkuszy kalkulacyjnych z Excela oraz diagramów i schematów z Visio.
Office 365
Nowości nie uniknęły także internetowej usługi Office 365. Microsoft postanowił wprowadzić zupełnie nowe plany abonenckie. Szczególnie interesujący wydaje się plan Home Premium, przeznaczony dla użytkowników domowych. Zamiast planów P1, E1 itp., wszystkie zostały klarownie nazwane: Home Premium, Small Business, ProPlus oraz Enterprise. Office 365 doczekał się także integracji z Yammer'em, który pozwala na komunikację pomiędzy współpracownikami. Ponadto komunikator Lync został połączony ze Skype'm, dzięki czemu dostęp do kontaktów mamy teraz w jednym miejscu z obu programów. Także witryna zespołu SharePoint została znaczącą przeprojektowana, dzięki czemu korzystanie z niej jest łatwiejsze, dzięki bardziej przejrzystemu interfejsowi.
Office Web Apps
Nowości nie ominęły także internetowych odpowiedników aplikacji pakietu Office. Programy Office Web Apps dotychczas nie oferowały zbyt wiele. W nowej wersji pojawiło się wiele nowych funkcji, przykładowo możliwość tworzenia animacji i przejść w prezentacjach. Ponadto nowy Office Web Apps został dostosowany także dla tabletów i smartfonów, wprowadzając także interfejs dotykowy. Z kolei w kwesti pracy grupowej, możliwości tej doczekały się wszystkie aplikacje pakietu. Podobnie jak w desktopowym edytorze Word, także w Word Web App wprowadzono nowy system komentowania treści. Ponadto Microsoft chwali się, że nowy Office Web Apps jest znacznie szybszy, niż jego poprzednik.
Plusy:
- tryb dotykowy i klasyczny
- dostosowanie do obsługi gestami
- integracja z dyskiem SkyDrive
- współpraca z portalami społecznościowymi
- ulepszony system komentarzy w aplikacji Word
- nowy moduł wstawiania zdjęć i multimediów
- nowy widok prezentera w PowerPoint'cie
- automatyczne uzupełnianie tabel w Excelu
- kreator ułatwiający wybranie wykresu
- ulepszony interfejs programu Outlook
- dodanie panelu pogody w kalendarzu programu Outlook
- OneNote i Lync w pełni przygotowane pod interfejs Metro
Minusy:
- toporny instalator sieciowy
- brak pozostałych aplikacji pakietu dla interfejsu Metro (poza OneNote i Lync)
- dla niektórych osób nieatrakcyjny i nieintuicyjny w obsłudze nowy interfejs
- zdarza się, że programy pakietu zawieszają się (wersja beta)