Access jest rozbudowanym programem służącym do tworzenia oraz obsługi
baz danych. Zapewne wszyscy zainteresowani dobrze znają poprzednie wersje
programu, tak więc sprawdźmy co nowego prezentuje Microsoft Office Access 2007.
Po uruchomieniu aplikacja wita nas planszą Getting Started with
Microsoft Office Access. Możemy tutaj stworzyć nową bazę
danych, bądź skorzystać z zasobów Office Online, gdzie znajdziemy
kilka przykładowych szablonów. Jeżeli zdecydowaliśmy się od czego
chcemy rozpocząć pracę, klikamy przycisk Create.
Przechodząc do
obszaru roboczego programu ujrzymy nowy interfejs, który znamy już z Excela
czy też Worda. Funkcje aplikacji zostały rozdzielone pomiędzy cztery
podstawowe wstęgi, mianowicie Home, Create, External Data
oraz Database Tools. Pierwsza z nich kryje wszystkie podstawowe opcje
programu, takie jak aktualny widok, schowek, czcionka, sortowanie oraz
wyszukiwanie. Wstęga Create zawiera funkcje pozwalające tworzyć nowe
obiekty bazy danych, to znaczy tabele, formularze, raporty, kwerendy oraz
makra. W zakładce External Data znajdziemy narzędzia importu oraz
eksportu informacji z bazy. Ostatnia wstęga zawiera pozostałe narzędzia
pomocne w prowadzeniu bazy danych. Znajdziemy w niej miedzy innymi edytor
języka
Visual Basic, przydatny przy pracy z makrami. Poza edytorem, znajdują się
tutaj narzędzia służące do analizy oraz przenoszenia bazy. Dodatkowe wstęgi
pojawiają się w zależności od aktualnego widoku oraz zaznaczonego obiektu.
Zakładki te umożliwiają dostęp do opcji charakterystycznych dla danego typu obiektu.
Wstęgi bardzo trafnie dzielą funkcje programu, sprawia to, że obsługa
programu staje się intuicyjna. Być może dla użytkowników, przyzwyczajonych do
starego interfejsu, przestawienie się na nowy może zająć trochę czasu. Jednak po
kilku godzinach pracy ze wstęgami na pewno użytkownicy docenią nowy UI.
Jeżeli chodzi o organizację pracy z programem, należy jeszcze wspomnieć o
szeregu innych zmian. Jedną z nich jest zastąpienie okienka Database Window, za
pomocą którego mieliśmy dostęp do obiektów naszej bazy, wysuwaną tablicą (Navigation Pane). Dzięki niej obszar roboczy aplikacji jest
znacznie bardziej uporządkowany. Dodatkowo
za jej pomocą możemy grupować obiekty ze
względu na typ, czas utworzenia bądź inne odpowiadające nam kryteria. Nieco
mniej znaczącą zmianą jest przeniesienie otwartych dokumentów, to znaczy
tabel, formularzy, raportów, kwerend oraz makr, z paska zadań
do zakładek znajdujących się tuż pod wstęgami. Oczywiście nie poprzestano tylko na tych zmianach, nowy Access
wzbogacił się o kilka innych
możliwości oraz udoskonaleń. Jedną z nowości jest widok (Layout
View), pozwalający na jednoczesny podgląd i edycję formularza czy też
raportu, nad którym właśnie pracujemy. Mamy również do dyspozycji dwa
automatyczne rozmieszczenia. Pierwsze z nich tabelaryczne (Tabular Layout)
układa wybrane elementy w jednym rzędzie, za jego pomocą w prosty sposób
stworzymy przejrzystą tabelę. Drugi układ (Stacked Layout) rozmieszcza
poszczególne składniki formularza kolejno pod sobą. Ten typ rozmieszczenia
pozwoli nam zbudować czytelny formularz lub raport. Kolejną
innowacją jest wprowadzenie automatycznego kalendarza dla pól w formacie daty.
Objawia się on w postaci ikonki pojawiającej się, kiedy edytujemy takie pole, naciśnięcie
ikony spowoduje wyświetlenie kalendarza z
którego możemy wybrać żądaną
datę. Modyfikacje dosięgły również narzędzi sortowania i filtrowania.
Teraz w znacznie prostszy sposób możemy ograniczyć zbiór informacji do tych,
których aktualnie potrzebujemy. Wystarczy wybrać odpowiednie pozycje z listy bądź
określić kryteria filtrowania. Ulepszony został także widok arkusza danych (Datasheet
View), teraz za jego pomocą możemy w szybki sposób stworzyć tabelę. Właściwie
to tabela tworzy się sama, nasza rola sprowadza się jedynie do wprowadzania danych. Access
rozpozna za nas typ wprowadzonych informacji. Możemy równie dobrze wkleić dane
z Excela, a program zadba o utworzenie odpowiednich pól. Widok ten został
również wzbogacony o wiersz podsumowujący, wyświetlający sumę, średnią,
maksimum, minimum
bądź
inną funkcję elementów danego pola. Kolejnym
uproszczeniem wprowadzonym w nowej wersji Accessa są szablony pól. Narzędzie
to pozwala zaoszczędzić sporo czasu, który stracilibyśmy na definiowanie
parametrów danego pola. Należy jeszcze wspomnieć o możliwości tworzenia pól
przeznaczonych na przechowywanie załączników, którymi mogą być zdjęcia,
dokumenty bądź jakiekolwiek inne pliki.
Access zyskał również wiele nowych narzędzi importu oraz eksportu
danych. Jedna z wprowadzonych innowacji jest możliwość zbierania oraz
uaktualniania danych za pomocą Outlooka 2007, przy czym nie wymaga to od
nas wiele wysiłku. Otóż Access automatycznie generuje dokument, który
rozsyłamy do interesujących nas osób. Outlook rozpozna otrzymane
odpowiedzi i pozwoli na zapisanie uzyskanych informacji w naszej bazie danych.
Aplikacja w pełni współpracuje również z witrynami SharePoint.
Znacznie rozszerza to możliwości Accessa, umożliwia
to między innymi współdzielenie prowadzonej przez nas bazy danych.
Podsumowując wnioski wysunięte podczas testu aplikacji, można powiedzieć,
że Access poczynił spory krok do przodu względem swoich poprzednich
wersji. Na postęp ten skład się kilka większych zmian, takich jak
wprowadzenie nowego interfejsu użytkownika oraz rozbudowanie narzędzi importu
oraz eksportu. Mamy do czynienia również z szeregiem mniejszych udoskonaleń,
mowa o automatycznym kalendarzu czy też automatyczne rozmieszczenia. Wszystkie
one w sposób pozytywny wpływają na aplikację, a ich mnogość sprawia, że
na zmianach skorzysta szersze grono użytkowników. Trzeba również podkreślić,
iż modyfikacje nie wpływają znacząco na sposób tworzenia baz danych. Dążą
one do uproszczenia procesów twórczych, co sprawia, że aplikacja staje się
przystępniejsza oraz wydajniejsza w stosunku do swoich poprzedników.