Face API - Interfejs API rozpoznawania twarzy, wchodzący w skład Microsoft Cognitive Services - znalazł ciekawe zastosowanie w National Comedy Center, muzeum w Jamestown. Rozpoznawanie emocji na twarzach ze zdjęć lub obrazu z kamery było od początku znakiem rozpoznawczym technologii AI Microsoftu. Teraz technologia ta doczekała się implementacji w nietypowej, interaktywnej grze Laugh Battle, wykorzystującej rzeczywistość mieszaną.
Gra polega na tym, by doprowadzić przeciwnika do śmiechu. Za każde udane podejście otrzymujemy punkt. "Daje to gościom posmak tego, od czego tak uzależnieni są komicy - tego niesamowitego uczucia rozśmieszenia kogoś innego" - mówi Journey Gunderson, dyrektorka wykonawcza muzeum. Gracze kolejno wybierają i opowiadają kawały. Punkty są przyznawane, gdy przeciwnik się uśmiechnie. Gracz, który zdobędzie najwięcej punktów po ostatniej, szóstej rundzie, wygrywa. Rolą Face API od Microsoftu jest wykrycie tego śmiechu na podstawie obrazu z kamery. Mitra Azizirad, CVP marketingu AI w Microsoft, powiedziała, że Laugh Battle jest przykładem oddziaływania AI daleko poza ramami przemysłu technologicznego: "Czynimy sztuczną inteligencję dostępną dla każdego, rozszerzamy [jej dostęp] poza świat deweloperów i analityków danych do każdej osoby - szczególnie w sposoby uniwersalnie rozumiane i poruszające serca".
Usługa AI działa w oparciu o głęboką sieć neuronową, wytrenowaną na zestawie danych, składającym się z ponad 100 tysięcy oznakowanych zdjęć twarzy, dzięki czemu potrafi rozpoznawać szeroki zakres emocji, w tym radości, smutku, złości, pogardy, niesmaku, strachu, emocji neutralnych i zaskoczenia. Druga sieć neuronowa w Face API śledzi punkty orientacyjne na twarzy, np. kąciki ust, które podnoszą się przy śmiechu. "W różnych kulturach ludzie uśmiechają się w ten sam sposób, złoszczą w ten sam sposób, pokazują niesmak w ten sam sposób" - uważa Cornelia Carapcea, kierująca zespołem Cognitive Services. "Jeśli ktoś uśmiecha się lub chmurzy, możemy to rozpoznać i przyznać punktację dla każdej emocji. Nie jest tak, że widzimy twarz i mówimy 'wesoły'. Widzimy twarz i myślimy 'o, wesołość jest może w 60%'. Jeśli osoba ma bardziej uśmiech Mona Lisy, możemy mieć wesołość w 60% i smutek w 40%".
Gunderson i jej zespół National Comedy Center wymarzyli sobie Laugh Battle we wczesnych fazach planowania dla tego muzeum non-profit jako sposób, by dać gościom angażujące i unikalne doświadczenie. AI spod szyldu Azure Cognitive Services wydało się naturalnym rozwiązaniem.