Na konferencji Build w zeszłym roku Microsoft przedstawił swój cel, jakim jest wprowadzenie aplikacji linuksowych z graficznym interfejsem użytkownika (GUI) do Windows za pośrednictwem Podsystemu Windows dla systemu Linux (Windows Subsystem for Linux — WSL). Dzięki temu użytkownicy WSL nie muszą już ograniczać się do aplikacji i narzędzi działających tylko w terminalu. Dziś firma ogłosiła pierwszą wersję zapoznawczą tej mocno wyczekiwanej, open source'owej funkcjonalności, której nadano przydomek WSLg.
WSL pozwala uruchamiać środowisko Linux, a do tej pory skupiało się na narzędziach i aplikacjach wiersza poleceń. Wsparcie dla GUI umożliwia otwieranie także aplikacji graficznych. Niektóre z kluczowych scenariuszy użycia WSLg to:
- Korzystanie ze środowiska programistycznego (IDE), np. gedit, edytorów opartych na JetBrains czy gvim, aby testować, kompilować i debugować aplikacje linuksowe.
- Uruchamianie aplikacji jedynie linuksowych lub specyficznych dla Linuksa przypadków użycia.
- Kompilowanie, testowanie i używanie aplikacji linuksowych, które korzystają z dźwięku lub mikrofonu, z wbudowanym wsparciem dla audio. Pozwala to np. używać Audacity na Linuksie.
- Korzystanie z dostępu WSL do GPU, aby uruchamiać aplikacje linuksowe z akceleracją 3D.
Funkcjonalność zaczęła być wstępnie udostępniana przed jej pełnym wdrożeniem w WSL. Aby z niej korzystać, należy zaktualizować Windows 10 (Insider Preview) do kompilacji 21364 lub wyższej i wykonać polecenie wsl --update
, jeśli mamy zainstalowany WSL. Gdy go jeszcze nie mamy, należy wykonać polecenie wsl --install
, które zainstaluje WSLg automatycznie w procesie wstępnej konfiguracji WSL.