Designerzy z Microsoft mieli ostatnio ręce pełne roboty, odmieniając pakiet Office zgodnie z zasadami stylu Fluent. Dziś zaprezentowali oni kolejny etap tego redesignu - obejmuje on ikony. Bardzo mocno odzwierciedlają one nową estetykę i są pierwszą tak poważną zmianą od czasu Office 2013. Obejrzyjmy z bliska nowy zestaw ikon i posłuchajmy, co na ich temat mówią projektanci.
Office 2013 został wydany w czasach, gdy selfie nie mogło liczyć na miano słowa roku w plebiscycie Oxford Dictionaries, a emoji były zjawiskiem na tyle nowym, że mało kto zaprzątał sobie nimi głowę. Trudno uwierzyć, że tyle się zmieniło w ciągu ostatnich 5 lat, a zmiany te objęły także to, w jaki sposób pracujemy. Obecnie pakietu Office używa ponad miliard ludzi z różnych branż, regionów geograficznych i pokoleń. Pracują na różnych platformach i urządzeniach, w środowiskach o wiele szybszych, bardziej rozpraszających i mocniej połączonych z Siecią niż kiedykolwiek wcześniej. W ciągu ostatnich lat wraz z tym krajobrazem technologicznym zmieniał się również Office, kładąc mocniejszy nacisk na współpracę w czasie rzeczywistym z niemal każdego urządzenia, a także na funkcje napędzane przez AI, pozwalające choćby pozyskiwać szybkie wglądy, pisać dokumenty za pomocą głosu czy tworzyć CV z pomocą źródeł z LinkedIn. Wszystkiemu temu towarzyszyły też zmiany estetyczne, choć trzeba przyznać, że z pełnym impetem uderzają one dopiero teraz.
Nowe ikony opierają się na dobrze znanym wizerunku aplikacji Office, ale czerpią też z nowych doświadczeń spod szyldu Fluent Design System. Zobaczmy, co na ten temat mówią ich projektanci:
Mocne kolory zawsze były kluczową częścią marki Office, a nowe ikony mają szansę wprowadzić ewolucję do naszej palety. Kolory wyróżniają aplikacje i tworzą osobowość, a dla tych nowych ikon wybraliśmy odcienie, które są odważniejsze, lżejsze i przyjaźniejsze - to ukłon w stronę tego, w co wyewoluował Office.
Zdaniem twórców nowymi wyznacznikami tej warstwy wizualnej są prostota i harmonia. Podkreślają oni też, że choć każda ikona posiada unikalny i rozpoznawalny symbol, to obecna jest symbolika nawiązująca zarówno do indywidualnych aplikacji, jak i do całego pakietu. Ikona Worda przykładowo symbolizuje linijki tekstu, ikona Excela - komórki arkusza, ikona PowerPointa - wykres kołowy etc.
Rozwiązanie polegało na takim oddzieleniu litery od symbolu, by w rezultacie stanowiły one dwa odrębne panele, które można rozdzielić lub połączyć. Pozwoliło to zachować znajomy wygląd, jednocześnie podkreślając prostotę wewnątrz samej aplikacji. Oddzielenie dwóch elementów dodaje również głębi (jednego ze składników języka Fluent Design System), a więc kontekstu 3D. Jak można zauważyć, ikony zostały również pozbawione dotychczasowych konturów. Wcześniejsze zestawy ikon praktycznie zawsze zawierały obramowanie, ale z tą tradycją Microsoft postanowił zerwać.
Warto też zwrócić uwagę na zmianę stosunku wielkości litery do symbolu. Dawniej litera zajmowała blisko 2/3 ikony, a symbol - pozostałą 1/3. Najnowsza wizja ikon zmienia ten stosunek, aby podkreślić symbol, ponieważ - jak mówią projektanci - choć litera reprezentuje samo narzędzie, to symbol przemawia bardziej do kreatywności ludzi.
Teraz najważniejsze pytanie: kiedy nowe ikony trafią do użytkowników Office? Microsoft odpowiada, że w najbliższych miesiącach, zaczynając od Office w wersji mobilnej i przeglądarkowej. My już nie możemy się doczekać! A Wam, drodzy Czytelnicy, jak podobają się nowe ikony? Dajcie nam znać w komentarzach!