Kiedyś aby pobrać pocztę z serwera trzeba było na komputerze w odpowiedniej aplikacji konfigurować konto. Aktualnie portale internetowe oferują możliwość odczytu wiadomości korzystając z interfejsu witryny. Dzięki temu nie jesteśmy związani z konkretną jednostką jeżeli chcemy przejrzeć listy. Odczytać oraz wysłać wiadomości możemy na każdym komputerze podłączonym do Internetu. Porada będzie dotyczyła konta utworzonego na serwerze Wirtualnej Polski w poprzedniej publikacji. Jeżeli posiadasz konto na innym portalu, poszczególne okna będą wyglądały inaczej, jednak cały opisany proces będzie taki sam.
Załadujmy do przeglądarki stronę www.wp.pl oraz podobnie jak w poprzedniej poradzie kliknijmy przycisk Poczta.
Zostaniemy przeniesieni na stronę logowania. Aby otworzyć pocztę musimy wpisać nasz Login (mój login to pwujczyk) oraz Hasło. Po uzupełnieniu tych pól kliknijmy przycisk Zaloguj.
W ten sposób zalogowaliśmy się na naszą pocztę. W środkowej części ekranu zauważamy informacje o nowych wiadomościach. Kliknijmy w odnośnik Nowe aby przenieść się do skrzynki odbiorczej.
Na ekranie została wyświetlona lista wiadomości. Aby otworzyć którąś z nich wystarczy kliknąć na nią kursorem.
Na poniższym zrzucie ekranu została wyświetlona treść drugiej wiadomości. Jak widzimy jest to pomoc wysłana przez administratora poczty. Przyjrzyjmy się teraz interfejsowi witryny. Z lewej strony w sekcji foldery znajdują się katalogi z wiadomościami.
- Nowe jest to skrzynka odbiorcza, w której aktualnie się znajdujemy. W tym miejscu przechowywane są wszystkie wiadomości, które otrzymaliśmy.
- Kosz to miejsce, działające analogicznie do systemowego śmietnika. Tutaj umieszczane są listy, które skasowaliśmy.
- Robocze po kliknięciu na ten odnośnik przeniesiemy się na stronę z listą wiadomości napisanych przez nas jednak jeszcze nie wysłanych. Tam są umieszczane listy niedokończone.
- Wysłane tutaj automatycznie kopiowane są wiadomości, które wysłaliśmy.
- Spam ostatni odnośnik otworzy listę wiadomości uznanych jako reklamy czyli spam. Witryna automatycznie przenosi w to miejsce listy, które uzna za reklamowe.
Kolejne przydatne odnośniki znajdują się w górnej części okna. Najważniejsze z nich to:
- Odbierz po kliknięciu na ten przycisk jak sama nazwa wskazuje pobierzemy pocztę z serwera.
- Napisz ta kontrolka pozwoli nam napisać nową wiadomość.
- Odpowiedz jeżeli dostaniemy od znajomego list i chcemy na niego odpowiedzieć najlepiej skorzystać z tej opcji.
- Prześlij w przypadku natomiast gdy list który przeczytaliśmy chcemy przesłać do kolegi wybierzmy tą opcję.
- Usuń ta kontrolka przeniesie wiadomość ze skrzynki odbiorczej do folderu Kosz.
Napiszmy teraz nową wiadomość. Kliknijmy w głównym oknie odnośnik Napisz. Na ekranie pojawi się nowe okienko. W sekcji Do: wpisujemy adres odbiorcy listu. Jeżeli chcemy wysłać wiadomość do kilku znajomych po średniku możemy umieścić kilka adresów. W pole Temat: dodajmy krótkie zdanie charakteryzujące treść wiadomości. W środkowe pole natomiast wpiszmy właściwą informację. Po uzupełnieniu kliknijmy przycisk Wyślij znajdujący się w lewym górnym rogu okna. email zostanie wysłany.