Mover acquired by Microsoft! – takimi słowami witany jest każdy użytkownik na oficjalnej stronie aplikacji mover.io. Software tworzony z myślą o byciu najszybszym oraz najbardziej rozpoznawalnym rozwiązaniem migracyjnym skupionym na przestrzeniach dostarczanych w ramach rozwiązań subskrypcji Microsoft 365 oraz Azure.
Aplikacja oprócz sprawnego działania nie wymaga instalacji oraz bez względu na rozmiary firmy jest w pełni darmowym rozwiązaniem.
Wspierane destynacje Movera:
- OneDrive
- OneDrive for Business
- Team sites
- Azure Blob Storage
- SharePoint Online sites
Jak zacząć?
Jako przykład migracyjny przedstawiony zostanie proces migracji pomiędzy dzierżawami Microsoft 365.
Do rozpoczęcia pracy z aplikacją potrzebujemy 3 elementów: dostępną jedną z przestrzeni wyżej wymienionych, konta Microsoft oraz oczywiście problemu migracyjnego do rozwiązania.
Rozpoczynając przechodzimy na stronę Mover.io.
Następnie dokonujemy logowania za pomocą konta globalnego administratora.
Otrzymujemy dostęp do panelu zarządzania źródłami oraz destynacjami migracji.
W pierwszej kolejności ustalamy źródło pobierania danych, żeby uzyskać dostęp danych źródłowych.
Otrzymujemy listę wspieranych łączników źródeł z którym możemy współpracować w oparciu o aplikacje, każde źródło będzie wymagało sposobu autoryzacji aplikacji, np. Amazon S3 będzie wymagał klucza dostępowego oraz klucza, natomiast w przypadku Office 365 tylko i wyłącznie autoryzacji użytkownikiem.
Przykładowa migracja przeprowadzana będzie pomiędzy 2 dzierżawami Office 365, dlatego jako źródło wybrany zostaje Office 365.
W kolejnym kroku wymagane jest zatwierdzenie autoryzacji oraz ostrzeżenie o dodaniu łącznika Movera do dzierżawy Azure w której znajduje się użytkownik, dodanie aplikacji do zaufanych musi zostać wykonane przez globalnego administratora za pomocą linku aka.ms/office365moverauth , bez przeprocesowania tej czynności użytkownik nie będzie mógł dokonać przeniesienia plików.
Po przejściu z poziomu administratora do aplikacji należy wybrać aplikacje Mover z dostępnej listy następnie przejść do sekcji uprawnienia.
Oraz wyrazić zgodę administratora dla aktualnego katalogu.
Po wyrażeniu zgody otwarte zostanie okno akceptu wraz z informacjami na temat akceptowanych dostępów których wymaga aplikacja.
Po upływie 10 minut możemy powrócić do dalszej autoryzacji źródła danych. Bez wykonania kroku z wyrażeniem zgody na dostęp przez globalnego administratora ten krok nie będzie możliwy do przeprocesowania.
W kolejnym kroku otrzymuje informacje na temat ilości odnalezionych stron SharePoint oraz liczby użytkowników wraz z ich firmowymi OneDrive.
Powtarzam wszystkie kroki wymagające autoryzacji po stronie destynacji, tak aby uzyskać miejsce docelowe do migracji plików.
Jako docelową przestrzeń wybieram Office 365.
Finalnie otrzymuje zestawienie ilości punktów migracyjnych dla obu środowisk, następnym krokiem będzie kontynuowanie migracji oraz wskazanie które dokładnie przestrzenie mają zostać przeniesione. Jeżeli migrujemy zasoby pomiędzy otworzonymi UPN lub nazwami witryn SharePoint aplikacja może wskazać analogicznych użytkowników oraz strony SharePoint tak aby zminimalizować pracę osoby wykonującej migracje.
W kolejnym kroku wymagane będzie dodanie użytkowników lub wskazanie na zasoby sharepoint u źródła oraz destynacji migrowanych środowisk.
Po wybraniu przycisku Add Users możemy dokonać wyboru pomiędzy przekazaniem pliku csv posiadającego 3 nagłówki:
- Source path – źródło pobrania plików
- Destination - destynacja
- Tags – opis migracyjnego zadania (nie wpływa na migracje, jest tylko informacją dla administratora)
Natomiast w przypadku tej migracji wybrane zostanie automatyczne powiązanie, w automatycznym procesie zestawionych zostało 72 użytkowników.
Migracji możemy dokonać dla wszystkich użytkowników lub wyznaczając konkretnych zaznaczając ich za pomocą kliknięć, po wskazaniu na przykładowego użytkownika zaobserwować można przypisany Tag „autoDiscover” – wskazuje on na automatyczne mapowanie wykonane przez system.
Na poniższym obiekcie możemy dokonać kilku czynności. Zakładka user action, umożliwia nam pobranie logów, edytowanie informacji na temat źródła oraz destynacji, zarządzanie tagiem, tworzenie duplikatów tak aby dane zostały rozesłane do różnych destynacji czy też usunięcie użytkownika.
Dostępny scan user przedstawi nam informację na temat ilości danych po stronie obszarów obu wskazanych punktów – może być to pomocne przy weryfikowaniu kwoty danych.
Ostatnim działaniem na użytkowników jest wykonanie startu migracji, po wywołaniu tej akcji użytkownicy zostaną przeskanowaniu pod kątem kwoty danych oraz możliwości ich migracji.
Przed rozpoczęciem migracji przedstawiana jest lista migrowanych punktów oraz zapytanie o czas rozpoczęcia migracji.
Po wymuszeniu akcji migracyjnej otrzymujemy informację o zakolejkowaniu procesu oraz w czasie rzeczywistym informację na temat ilości przeniesionych danych, program dla każdego punktu migracyjnego wygeneruje logi świadczące o powodzeniu lub błędach napotkanych podczas przenoszenia.