Windows Phone nie ma lekkiego życia. Już od czasu pierwszej prezentacji system walczy o pozycję na rynku, zdominowanym przez iOS i Androida. Walka o udział na niewiele się zdała. Według analityków z portalu Gartner system sprzedaje się jeszcze słabiej w stosunku do trzeciego kwartału ubiegłego roku. Jak dokładnie prezentują się udziały "Mobilnych Okienek" i jakie wydarzenia w tle są za nie odpowiedzialne? O tym poniżej.
Jak podaje Gartner, Windows Phone posiadał 3% udziału na światowym rynku mobilnym w Q3 2014. Teraz, rok później, baza użytkowników zmniejszyła się prawie o połowę. Trzeci kwartał 2015 r. to już zaledwie 1,7% udziału. Dla porównania: Android ma 84,7%, iOS 13,1% a BlackBerry 0,3% udziału w globalnym rynku. Dokładne liczby zobaczycie na zestawieniu poniżej.
Październikowe statystyki NetMarketShare mówią z kolei o udziałach danego systemu pod względem liczby aktywnych użytkowników. Windows Phone ma tu obecnie 2,9% udziału, podczas gdy Windows Mobile (chodzi tu najpewniej o niewydany jeszcze Windows 10 Mobile) pozostaje ledwo zauważalny, nie przekraczając 0,01% udziału w globalnym rynku. Dla porównania: w październiku 2014 r. NetMarketShare odnotował 2,38-procentowy udział WP.
Liczba smartfonów sprzedanych użytkownikom końcowym w tysiącach egzemplarzy.
Spadająca sprzedaż urządzeń z Windows Phone jest spowodowana kilkoma czynnikami. W tym roku Microsoft przeprowadził zakrojoną na szeroką skalę restrukturyzację, której doświadczyli głównie byli pracownicy Nokii. Przeszło półtora roku po przejęciu działu usług i urządzeń fińskiego giganta pozycja Windows Phone (a więc i marki Lumia) nie wzrosła w widoczny sposób, a przynajmniej nie ma to odzwierciedlenia w liczbach. Bez wątpienia Microsoft wykonał kawał solidnej roboty, poprawiając wizerunek "Mobilnych Okienek" i przygotowując świat na nadejście Windows 10 Mobile. Nowy system, reprezentowany choćby przez nadchodzący flagowy model Lumia 950/950 XL jest być może ostatnią szansą na odkrojenie sobie większego kawałka tortu przez Microsoft.
Jeśli większość użytkowników Windows Phone 8.1 przeniesie się do Windows 10 Mobile (aktualizacja jest bezpłatna i możliwa dla większości urządzeń), marka Windows Phone może niemal całkowicie zniknąć z tego typu zestawień. Microsoft zmienił także strategię marketingową. Nowe generacje smartfonów Lumia dedykowane są głównie entuzjastom, klientom biznesowym i rynkom rozwijającym się. Celując dokładnie w te nisze i dostarczając rozwiązań, zorientowanych na produktywność i bezpieczeństwo, Microsoft liczy na zmniejszenie różnic w udziałach między "Mobilnymi Okienkami" a konkurencją. Czas pokaże, czy taka strategia zda egzamin.