Microsoft opublikował doroczny raport finansowy obejmujący rok fiskalny 2023, który zakończył się 31 czerwca. Oprócz szczegółowych statystyk finansowych w dokumencie znajdziemy obszerne komentarze na temat wielu aspektów działalności firmy, wliczając w to wizję dotyczącą sztucznej inteligencji jako obecnego paradygmatu technologicznego. W tym artykule zajmiemy się natomiast cyferkami, czyli porównaniem FY 2023 z FY 2022.
Przychody wygenerowane przez Productivity and Business Processes wzrosły w ostatnim roku fiskalnym o 5,9 mld USD, zaliczając wzrost rzędu 9% (rok do roku). Na tę gałąź składają się:
- Przychody z produktów komercyjnych Office i usług w chmurze, które zaliczyły wzrost o 10% (3,7 mld USD). Microsoft wyjaśnia to wzrostem przychodów z tytułu licencji komercyjnych Office 365 o 13% i wzrostem liczby stanowisk o 11%, głównie za sprawą małych i średnich firm oraz ofert dla pracowników pierwszej linii. Jednocześnie przychód z tytułu produktów komercyjnych Office zmalał o 21% z powodu przechodzenia klientów do ofert w chmurze.
- Przychody z produktów konsumenckich Office i usług w chmurze, które zaliczyły wzrost o 2% (140 mln USD). Liczba subskrybentów Microsoft 365 wśród konsumentów wzrosła do 67 mln USD (w porównaniu do 59,7 w poprzednim kwartale), czyli aż o 12%.
- Przychody z LinkedIn, które zaliczyły wzrost o 10% (1,3 mld USD).
- Przychody z produktów i usług chmurowych Dynamics, które zaliczyły wzrost o 16% (750 mld USD), głównie dzięki wzrostowi przychodów z Dynamics 365 o 24%.
Przychody wygenerowane przez segment Intelligent Cloud w FY 2023 zaliczyły wzrost o 17% (12,9 mld USD).
- Przychody z produktów Server i usług w chmurze wzrosły o 19% (12,6 mld USD), co zawdzięcza się wzrostowi przychodów z Azure i innych usług chmurowych o 29%. Przychody z produktów serwerowych zmalały o 1%.
- Przychody z tytułu Enterprise Services wzrosły o 315 mln USD (4%), co zawdzięcza się wzrostowi w Enterprise Support Services, częściowo skompensowanym spadkiem w dziale Industry Solutions (dawniej Microsoft Consulting Services).
Przychody z gałęzi More Personal Computing zmalały w ostatnim roku o 5,2 mld USD (9%). Na gałąź tę składają się:
- Przychody z tytułu Windows OEM, które spadły o 13% (3,2 mld USD), głównie za sprawą spadku z tytułu Windows OEM o 25% i malejącego zapotrzebowania na komputery PC. Z kolei produkty i usługi chmurowe Windows Commercial zaliczyły wzrost o 5%, kierowany zapotrzebowaniem na Microsoft 365.
- Przychody z segmentu Devices, które spadły o 24% (1,8 mld USD). Znów tłumaczy się to słabnącym zapotrzebowaniem na komputery PC.
- Przychody z segmentu Gaming, które spadły o 5% (764 mln USD). Przychody ze sprzętu Xbox zmalały o 11%, a z usług — o 3%.
- Przychody z reklam w wyszukiwarce i wiadomościach, które wzrosły o 5% (617 mld USD). Wyłączone są z tego koszty pozyskania ruchu, które wzrosły o 11%.
A jak to wyglądało rok wcześniej? Sprawdź nasze podsumowanie roku fiskalnego 2022 w Microsoft.
Źródło: https://www.microsoft.com/investor/reports/ar23/index.html