Jeśli bezpieczeństwo danych nie jest nam obojętne z pewnością korzystamy z programów antywirusowych lub pakietów bezpieczeństwa, często sporo za nie płacąc. Jest jednak dla nich całkiem dobra alternatywa, wbudowana w system Windows 8 - Windows Defender. Postaramy się przybliżyć jego konfigurację, aby cieszyć się z bezpieczeństwa danych nie wydając dodatkowych pieniędzy. Do dzieła!
Różnica pomiędzy Windows Defender, a innymi (często płatnymi) podstawowymi aplikacjami chroniącymi nasz komputer przed złośliwym kodem jest właściwie niewielka. Owszem, te drugie posiadają często dodatkowo firewall (choć i w Windows istnieje przecież Zapora systemu, moduły bezpieczeństwa bankowego czy rankingi stron WWW, narzędzia wbudowane w najnowszy system Windows zapewniają podstawowe bezpieczeństwo skutecznie.
Jeśli na naszym dysku zainstalowany zostanie inny program antywirusowy (jak na przykład Kaspersky, avast! Free Antivirus) Windows Defender jest automatycznie wyłączany – nie ma sensu używać dwóch programów tego typu jednocześnie.
Windows Defender dla Windows 8, w odróżnieniu od swoich poprzedników z Windows XP/Vista lub 7, nie chroni nas tyko przed wirusami, ale także innymi szkodliwymi aplikacjami, również tymi szpiegującymi naszą aktywność i wykradającymi dane.
Konfiguracja w Windows 8
Windows Defender uruchomimy korzystając z Panelu Sterowania (najszybciej dostępny z listy narzędzi wywoływanej skrótem Logo Windows + X lub wyszukiwarki systemowej pod skrótem Logo Windows + Q
Na początek warto upewnić się, że ochrona w czasie rzeczywistym jest włączona. W tym celu przechodzimy do zakładki Ustawienia. Tutaj możemy również wyłączyć ochronę w razie konfliktu z innym oprogramowaniem.
Klikamy pozycję Zaawansowane w lewej części okna. Warto tu włączyć opcję Skanuj pliki archiwum oraz Skanuj dyski wymienne. Pierwsza z nich pozwoli na zlokalizowanie zagrożeń w plikach takich jak .zip i .rar, a druga skanować będzie pendrive’y oraz inne dyski wymienne, które są częstymi nosicielami złośliwego kodu.
Zaznaczając opcję Utwórz punkt przywracania systemu, w przypadku błędu przy usuwaniu zagrożeń, nie będziemy musieli się martwić o stabilność systemu – wystarczy skorzystać z Przywracania Systemu.
Następnie warto zapoznać się z pozycją MAPS z menu po lewej. Jeśli nad wyraz cenimy sobie swoją prywatność, zaznaczmy opcję Nie chcę dołączać do społeczności Microsoft Active Protection Service. Zablokujemy wówczas wysyłanie podstawowych informacji na temat zidentyfikowanych zagrożeń do Microsoftu.
Zaglądamy jeszcze do zakładki Administrator i upewniamy się, że Windows Defender jest włączony.
Na końcu zapisujemy wprowadzone zmiany. Aplikacja działać będzie w tle monitorując pliki. Od teraz program sam zaktualizuje bazy wirusów raz dziennie.
Powiadomienia
Ze względu na brak ikony Windows Defender w zasobniku systemowym (tzw. Trayu), najlepiej zaglądać co jakiś czas do Centrum Akcji (biała flaga) i sprawdzać czy nie otrzymujemy monitów o wyłączonym oprogramowaniu antywirusowym – jeśli taki się pojawił, należy w niego kliknąć i tym samym włączymy Windows Defender.
W przypadku wykrycia zagrożeń, zobaczymy wiadomość w prawym dolnym rogu. Nie musimy podejmować żadnych akcji – program sam usuwa lub izoluje niebezpieczeństwo.
Zarządzanie kwarantanną
Kwarantanna to bezpieczne miejsce, w którym antywirus trzyma niebezpieczne pliki przed resztą systemu. Domyślnie jest ono czyszczone co 3 miesiące (do ustawienia w zakładce Zaawansowane), lecz jeśli chcemy sprawdzić co się tam znalazło lub wcześniej wykonać na zablokowanych plikach ostateczną egzekucję w zakładce Historia, wybieramy Wyświetl szczegóły.
Możemy tutaj dowiedzieć się więcej na temat izolowanych zagrożeń oraz przywrócić obiekty, które już zostały usunięte. Pamiętajmy jednak, że musimy być wyjątkowo ostrożni.
Planowanie skanowania i aktualizacji
Windows Defender nie dostarcza wbudowanego narzędzia do planowania skanowania. Dobrym pomysłem będzie jednak ustawienie cotygodniowych testów pod kątem złośliwego oprogramowania. Najlepszym sposobem jest wykorzystanie aplikacji Zaplanuj zadania – znajdziemy ją dzięki wyszukiwarce systemowej ( Logo Windows + Q).
Klikamy prawym przyciskiem na Harmonogram zadań i wybieramy opcję Utwórz zadanie podstawowe.
Wpisujemy wybraną nazwę zadania i ewentualnie opis. Klikamy Dalej.
Wybieramy Wyzwalacz – Cotygodniowo i przechodzimy dalej gdzie możemy wybrać dzień tygodnia i godzinę, w której rozpocznie się skanowanie. Warto ustawić taką porę, gdy nie korzystamy z komputera zbyt aktywnie, gdyż skanowanie plików obciąża w pewnym stopniu komputer, co może spowodować spadek komfortu pracy z nim.
Przechodzimy dalej. Wybieramy opcję Uruchom program.
Klikamy Przeglądaj i nawigujemy do folderu C:\Program Files\Windows Defender i podwójnie klikamy na plik MpCmdRun.exe
Aby wykonywać szybkie skanowanie w polu Dodaj argumenty wpisujemy - Scan -ScanType 1, jeśli zaś interesuje nas pełne skanowanie systemu wpisujemy -Scan - ScanType 2.
Po przejściu dalej zaznaczamy opcję Otwórz okno dialogowe Właściwości dla tego zadania, kiedy kliknę przycisk Zakończ.
W oknie tym, w zakładce Ogólne klikamy w przycisk Zmień użytkownika lub grupę…
W polu Wprowadź nazwę obiektu do wybrania wpisujemy SYSTEM i kliknij Sprawdź nazwy.
Po kliknięciu OK i powrocie do zakładki Ogólne zaznaczamy opcję uruchom z najwyższymi uprawnieniami – tym samym zezwolimy programowi Windows Defender do działania z pełnymi uprawnieniami, co pozwoli nam być pewnym, że wszystkie zagrożenia zostaną z pewnością usunięte.
Na koniec przechodzimy do zakładki Ustawienia i zaznaczamy opcję Uruchom szybko zadanie, jeśli pominięto zaplanowane uruchomienie. Przy uruchomieniu skanowania pojawi się czarne okienko Wiersza poleceń – zniknie ono po zakończonym zadaniu.
Nasz system jest teraz w pełni chroniony, a cotygodniowe sprawdzanie systemu pozwoli nam zapomnieć o uruchamianiu skanowania manualnie. Windows Defender jest świetną alternatywą dla płatnych pakietów chroniących nasz komputer przed zagrożeniami z zewnątrz i posiada spore możliwości konfiguracyjne, które w zupełności wystarczą średnio-zaawansowanemu użytkownikowi komputera.