Systemy OCR zamieniające zdjęcia czy skany na edytowalny tekst, to w zasadzie żadna nowość. Nowością nie jest też zachowanie przy tym formatowania, układu, kolorów itd. Z tym od paru lat bardzo dobrze radzi sobie Office Lens. Tak się jednak złożyło, że bardziej złożone formy, takie jak tabele, nie chciały specjalnie skumplować się z Excelem - tu formatowanie jest w końcu bardziej skomplikowane. Microsoftowi udało się jednak nawiązać inteligentne połączenie między "zwykłym" tekstem a formatowaniem Excela.
Po raz pierwszy pisaliśmy o tym ("Zrób zdjęcie, Excel przerobi je na tabelę") we wrześniu. Wtedy to funkcja debiutowała w Excelu na Androidzie, ale tylko dla Office Insiderów. Dziś Microsoft podaje dodawanie danych do Excela bezpośrednio ze zdjęcia jako jedną z nowych, ogólnodostępnych funkcji w lutowej aktualizacji Microsoft 365.
Za wszystko odpowiada nowa funkcja Wstaw dane z obrazu, która umożliwia zrobienie zdjęcia tabeli i wyodrębnienie danych do arkusza kalkulacyjnego. W razie wątpliwości, gdy Excel nie będzie mógł rozpoznać znaku, zostaniemy poproszeni o jego sprawdzenie i skorygowanie ręczne. Jak wyjaśnia Microsoft:
Używając aplikacji Excel, możesz zrobić zdjęcie wydrukowanej tabeli z danymi swoim telefonem z Androidem i automatycznie przekonwertować zdjęcie do w pełni edytowalnej tabeli w Excelu. Ta nowa funkcjonalność rozpoznawania obrazu eliminuje potrzebę manualnego wprowadzania wydrukowanych danych. Możliwość ta zaczyna być udostępniana w aplikacji Excel na Androida, a wsparcie dla iOS nadejdzie niebawem.
– Kirk Koenigsbauer, CVP Microsoft 365
Wstawianie danych z obrazu to bez wątpienia jedna z przydatniejszych funkcji, szczególnie dla osób, które dużo mają do czynienia z papierkową (w sensie dosłownym!) robotą. Zamiast przepisywać wszystko ręcznie lub kopiować z innego programu OCR, wszystko możemy zrobić w Excelu za jednym zamachem.