Witajcie, drodzy Czytelnicy i Widzowie. W tym odcinku To był tydzień z Microsoft prezentujemy Wam podsumowanie nowości, zmian i gorących zapowiedzi z ostatnich dni. Jako że "covidowy" rok 2020 powoli dobiega końca, czas na podsumowanie ostatnich w tym roku aktualizacji w programie Windows Insider. Sprawdzamy też, jak wyglądają postępy w inicjatywie połączenia Win32 i UWP, co nowego wydarzyło się w Microsoft Teams, jak radzi sobie Microsoft Flight Simulator i wreszcie — jak zmieniła się aplikacja Alarmy i zegar pod wpływem stylu Fluent Design/Sun Valley. Zapraszamy do lektury!
Nowa gałąź kompilacji i kolejne testy w programie Windows Insider
W odcinku TBTZM z zeszłego tygodnia mówiliśmy o kompilacji 21277 wydanej w Dev Channel. Później nieco zamieszania wprowadził fakt, że tego samego dnia została wypuszczona druga kompilacja, również w kanale Dev. Wydania te różniły się gałęzią: FE_RELEASE dla builda 20277 i RS_PRERELEASE dla builda 21277. Jak wyjaśnił Microsoft, buildy RS_PRERELEASE będą oferowane jako opcjonalne aktualizacje w ramach doświadczenia "seeker" w Windows Update, a więc trzeba samemu wybrać ich instalację. Insiderzy, którzy postanowili nigdzie się nie ruszać, nadal będą dostawać buildy z FE_RELEASE. Dopiero po świętach wszyscy Insiderzy w kanale Dev będą przeniesieni do RS_PRERELEASE.
W tym tygodniu z kolei Microsoft wydał nową kompilację właściwie pozbawioną zmian dla użytkowników. Build 20279 (FE_RELEASE) posłużył do "przetestowania możliwości szybkiego następowania wydania po innym wydaniu". Testerom, którzy zaktualizowali system do builda 21277 (RS_PRERELEASE) w zeszłym tygodniu, build ten nie będzie oferowany, jako że znajdują się już w nowszym buildzie.
Jak widzimy, w tym miesiącu Microsoft podszedł wyjątkowo oszczędnie do aktualizacji publicznej wersji Windows 10 (brak aktualizacji opcjonalnych w drugiej połowie grudnia), ale z nawiązką nadrabia to w programie Insider.
Project Reunion dostępny w wersji zapoznawczej
Na konferencji Build wiosną tego roku Microsoft zapowiedział Project Reunion, nowy sposób na połączenie UWP i Win32. Pod hasłem tym kryje się unifikacja i ewolucja platformy deweloperskiej Windows, która ma ułatwić tworzenie aplikacji działających we wszystkich wersjach Windows 10 i na wszystkich urządzeniach. Pierwsza wersja zapoznawcza projektu została właśnie wydana w zeszły weekend.
Project Reunion jest zestawem bibliotek, frameworków, komponentów i narzędzi, których można używać w aplikacjach, aby zyskać dostęp do funkcjonalności platformy Windows we wszystkich rodzajach aplikacji na wiele wersji systemu. Łączy on natywne aplikacje Win32 z nowoczesnymi API. Innymi słowy unifikuje on dostęp do istniejących API i udostępnia je niezależnie od systemu — poprzez narzędzia, takie jak NuGet.
Aplikacje w nowych oknach i natywne powiadomienia Windows w Microsoft Teams
Microsoft Teams na PC pozwala teraz wybrać jeden z dwóch stylów powiadomień. Do tej pory były wyświetlane tylko powiadomienia z aplikacji, utrzymane w jej stylu i dające się personalizować w ustawieniach Teams. Teraz zamiast nich możemy wybrać natywne powiadomienia Windows 10. Wsparcie dla natywnych powiadomień systemowych jest już dostępne w ramach programu Teams Insider, w Public Preview Channel. Zmiana sprowadza się do wyboru stylu powiadomień desktopowych: albo fioletowych powiadomień Teams, albo powiadomień w stylu Windows 10. Ten drugi styl zapewnia dodatkowe korzyści, takie jak integracja z Centrum akcji i systemowymi ustawieniami powiadomień.
W tym tygodniu Teams na Windows 10 i macOS zyskał też możliwość otwierania swoich aplikacji (takich jak na przykład Zadania) w nowych oknach, oddzielnych od głównego okna Teams. Gdy aplikacja jest otwarta we własnym oknie, możemy równolegle używać pozostałych funkcjonalności Teams w jego oknie głównym, nie wypadając z rytmu. Warto wspomnieć, że już kilka miesięcy wcześniej Microsoft umożliwił odłączanie okien czatu i spotkań.
Alarmy i zegar zaliczyły gruntowną aktualizację designu
Alarmy i zegar — preinstalowana aplikacja Windows 10, niemalże pozbawiona zmian od czasu premiery systemu — otrzymała w ostatnich dniach kompletną aktualizację interfejsu. W wersji tej czekają na nas nowe kontrolki, animacje, zachowanie interfejsu, łatwiejszy dostęp do minutników, alarmów, czasów i innych ważnych elementów, ustawienia motywu niezależnie od systemu i wreszcie aktualizacja samych motywów — jasnego i ciemnego.
Jest to pierwsze (!) takie odświeżenie Alarmów i zegara od 2015 roku, czyli roku premiery Windows 10. Wydaje się ono zbieżne z tym, o czym mówiły pierwsze doniesienia o planowanym przez Microsoft, mocnym odświeżeniu interfejsu w Windows 10 21H1, które miałoby się odbyć pod szyldem Sun Valley. Kryptonim ten oznacza dalsze zmiany w duchu Fluent Design, obejmujące praktycznie cały design Windows 10 i jego aplikacji.
Microsoft Flight Simulator zgromadził już 2 miliony graczy
Microsoft Flight Simulator to najdłużej utrzymywana franczyza Microsoftu — jej historia sięga 38 lat wstecz. Najnowsza produkcja o tym samym tytule zdążyła już wcześniej pobić kilka rekordów, np. stając się najlepszym debiutem w historii Xbox Game Pass na PC. W tym tygodniu okazało się również, że tegoroczne wydanie najszybciej w historii serii zgromadziło 2 milionów graczy. Po czterech miesiącach po jego premierze Microsoft odnotował, że:
- Gracze zdążyli wykonać ponad 50 milionów lotów.
- Gracze wylatali 3,5 miliarda mil, co równa się 19 odległościom z Ziemi do Słońca lub 400 tysiącom okrążeń Ziemi.
- Gracze zwiedzili 72% obszaru Ziemi (po podzieleniu go na kwadraty 10x10 km).
- 7000 pilotów odwiedziło biuro Asobo.
- 4300 pilotów odwiedziło biura Microsoft.
- Najpopularniejszą lokalizacją był Nowy Jork.
- Obejrzano ponad 9,7 mln godzin transmisji na Twitchu.
- Gra zebrała ocenę 91 na Metacritic (66 recenzji).
W międzyczasie Microsoft Flight Simulator zdobył nagrodę "Best Sim / Strategy 2020" na The Game Awards w zeszłym tygodniu. Korzystając z tej okazji, Microsoft zapowiedział, że gra trafi na Xbox Series X|S latem 2021 roku. Na YouTube można obejrzeć nowy zwiastun, w którym rozgrywkę zarejestrowano właśnie na Xbox Series X:
Jako że ten rok się jeszcze nie skończył, Microsoft planuje na koniec kilka niespodzianek, które wraz z aktualizacją VR staną się dostępne 22 grudnia. W planach jest również dodanie śniegu aktualizowanego w czasie rzeczywistym oraz prawdziwego pokrycia lodem całej planety.
To by było na tyle, jeśli chodzi o podsumowanie tygodnia. Dziękujemy, że jesteście z nami! Obserwujcie nas na CentrumXP.pl, ale też na YouTube, Twitterze, Facebooku i Instagramie, gdzie zawsze znajdziecie najświeższe informacje i... nie tylko. 😉 Do zobaczenia w przyszłym tygodniu!