Microsoft ogłosił dziś spory pakiet nowości, które trafią do użytkowników Office 365 w ramach lipcowej aktualizacji. Mówiąc krótko, jest to zestaw "opartych na chmurze inteligentnych usług, które usprawnią pisanie w Word, dostarczą dynamicznych prezentacji w PowerPoint i ustawią najwyższy priorytet dla ważnych maili w Outlook". Poniżej przyjrzymy się dokładnie każdej z nowości.
Researcher
Researcher to nowa usługa w Word, pozwalająca wyszukać i dołączać pasujące źródła do edytowanego dokumentu. Bezpośrednio z poziomu dokumentu Word można eksplorować powiązane materiały i za dodawać je w zasadzie za pomocą jednego kliknięcia. W rezultacie do tekstu zostaną wprowadzone odpowiednio opatrzone cytaty. Researcher wykorzystuje technologię Bing Knowledge Graph, która zapewnia odpowiednio ustrukturyzowane, bezpieczne i wiarygodne informacje.
Editor
Podczas gdy Researcher pomaga w zdobyciu cytatów/powiązanych źródeł, Editor asystuje użytkownikowi w ostatnich etapach pracy nad dokumentem, dostarczając zaawansowanych narzędzi edytujących. Dzięki maszynowemu uczeniu i przetwarzaniu języka naturalnego Editor dostarcza sugestii, które pomogą w ulepszeniu warsztatu pisarskiego. Początkowo funkcja podkreśla i wyszczególnia niejasne sformułowania lub nazbyt złożone konstrukcje, proponując lżejsze odpowiedniki. Coś w sam raz dla grafomanów - koniec z laniem wody! Editor jest usługą działającą w chmurze i będzie ulepszany wraz z upływem czasu. Tej jesieni zostanie wzbogacony o nowe narzędzia do korekcji składni, pisowni i stylistyki.
Focused Inbox i @mentions
W tym miesiącu Outlook otrzyma dwie nowe aktualizacje. Część funkcji jest już niektórym znana. Focused Inbox w Outlook dla iOS i Androida przypadł do gustu wielu użytkownikom, dlatego teraz trafi do Outlook dla Windows, Mac i wersji przeglądarkowej. Funkcja kieruje uwagę użytkownika na e-maile o największym znaczeniu, automatycznie oddzielając je od mniej ważnych wiadomości w odpowiednich zakładkach. Outlook uczy się wyborów użytkownika, by zwiększą skutecznością wybierać ważne wiadomości.
Kolejna funkcja - @mentions - trafi do subskrybentów Office 365 na komputerach z Windows i Mac. Pozwala ona szybko zidentyfikować maile, które "proszą o uwagę", a także samemu oflagować wiadomości dla innych. Nazwa funkcji wskazuje na charakter jej użycia - wystarczy w treści wiadomości wpisać symbol @, a następnie otagować konkretną osobę. Użytkownik może następnie łatwo odszukać wiadomości, w których został wspomniany. Funkcja jest dostępna od dziś dla użytkowników Office Insider w Outlook 2016 dla PC i Mac. Niebawem zagości też w Outlook dla iOS, Androida i Windows 10 Mobile.
Zoom
Ostatnia z nowych funkcji dedykowana jest programowi PowerPoint. Zoom pozwala tworzyć kreatywne, nieliniowe prezentacje. "Zaskocz odbiorców płynną, bezwysiłkową nawigacją z i do dowolnego slajdu lub sekcji, poczynając od pojedynczego interaktywnego slajdu podsumowującego. Prezentuj swoje slajdy w dowolnej kolejności, która ma sens dla twojej publiczności - bez opuszczania trybu pokazu slajdów i zaburzania płynności" - pisze Microsoft. Funkcja jest obecnie dostępna dla Office Insiderów, korzystających z PowerPoint 2016. Zoom oferuje trzy proste sposoby na budowanie slajdów podsumowujących w zależności od zawartości prezentacji i sposobu korzystania z sekcji.
Jak widzimy, Office 365 staje się coraz bardziej inteligentny i pozwala swoim użytkownikom zaoszczędzić mnóstwo czasu, automatyzując wiele procesów. Prócz tego działa jako wyszukiwarka odniesień do źródeł, korektor oraz asystent. Naszym zdaniem ostatnie funkcje są wyraźnie innowacyjne i dowodzą, że oprogramowanie biurowe potrafi przejąć całkiem sporo obowiązków człowieka.