Jak się wczoraj okazało, Microsoft zamierza wypuścić nie tylko nowy system, ale również mocno odmieniony Sklep Microsoft. Jego nowa wersja wprowadzi wreszcie to, czego oczekiwało wiele osób — aplikacje Androida i Win32, a także udogodnienia dla deweloperów i użytkowników. Cała ta zapowiedź padła w kontekście Windows 11, dlatego od razu pojawiło się pytanie, co z Windows 10. Na szczęście ta potężna aktualizacja Microsoft Store nie ominie jego wydania dla Dziesiątki.
Microsoft Store w zaprezentowanej wczoraj wersji to prawdziwa petarda. Dzięki pięknej grafice w stylu Fluent Design/Sun Valley, wsparciu dla aplikacji UWP, PWA, Win32 i na Androida, a także łatwiejszemu wyszukiwaniu i eksplorowaniu dla użytkowników oraz możliwości włączania własnych systemów płatności dla deweloperów (bez prowizji dla Microsoft!) nowa odsłona Sklepu stanie się tym, czym ta platforma powinna być już od początku, a więc świetnie działającym, przyjaznym i zachęcającym miejscem docelowym dla wszystkich, którzy potrzebują jakiejkolwiek aplikacji na Windows.
Jak wspomnieliśmy we wstępie, zapowiedź nowego Sklepu padła przy okazji prezentacji Windows 11. A co dokładnie czeka użytkowników poprzedniej wersji systemu? Oficjalny post na stronie Windows Experience Blog nie pozostawia w tej kwestii żadnych wątpliwości:
Dziś jesteśmy podekscytowani, przedstawiając nowy Microsoft Store, nadchodzący zarówno na Windows 11, jak i Windows 10. Pomoże on Wam odkrywać i instalować najlepsze aplikacje, gry, filmy, a nawet specjalne oferty — takie jak unikalne rabaty na filmy dla członków Xbox Game Pass. Cała zawartość w Microsoft Store jest testowana pod kątem bezpieczeństwa, bezpieczeństwa rodzinnego i zgodności z urządzeniem.
— Giorgio Sardo, GM w Microsoft Store
Póki co nic nie wskazuje na to, by Microsoft Store na Windows 10 miał być gorzej wyposażony od wersji na Jedenastkę. Zresztą i tak nie miałoby to sensu, jako że Dziesiątka jeszcze przez długi czas będzie systemem numer jeden, a wydawcom zależy na dotarciu do jak najszerszej bazy użytkowników tu i teraz, nie zaś na tworzeniu rzeczy z wyprzedzeniem dla garstki klientów. Na koniec warto przytoczyć nowe zasady monetyzacji w Microsoft Store, które również powinny być zachętą dla wielu deweloperów. Apple, słuchaj i ucz się!
Wielu deweloperów kocha platformę Microsoft Commerce za jej prostotę, globalną dystrybucję, integrację platformową i konkurencyjne warunki podziału zysków: 85/15 dla aplikacji i 88/12 dla gier. Począwszy od 28 lipca, deweloperzy aplikacji będą też mieli opcję wprowadzenia własnej, zewnętrznej platformy sprzedaży w ich aplikacjach i jeśli to zrobią, nie będą musieli płacić Microsoftowi żadnych prowizji. Będą mogli zatrzymać 100% swoich zysków.
— Giorgio Sardo, GM w Microsoft Store
Wspomniana wyżej zmiana trafi do Microsoft Store prawdopodobnie kilka miesięcy przed premierą Windows 11, o ile oczywiście dojdzie do niej jesienią tego roku, jak to wstępnie planuje Microsoft. Pierwsze kompilacje nowego systemu w programie Windows Insider powinny być natomiast dostępne już całkiem niedługo.