Microsoft nie tylko eksperymentuje z zaawansowanym dźwiękiem przestrzennym na potrzeby gier, ale też sprowadza do Windows 10 i na Xbox One technologie standardowe, takie jak Dolby Atmos czy DTS:X. Do listy możliwych do użycia technologii dźwięku przestrzennego DTS:X dodano jeszcze przed premierą October 2018 Update, ale dopiero teraz do Microsoft Store zmierza dedykowana mu aplikacja, która pomoże wzbogacić dźwięk 3D na pecetach i konsolach.
DTS:X jest bazującym na obiektach systemem dźwięku przestrzennego, podobnym nieco do Dolby Atmos, ale według niektórych źródeł wykraczającym poza jego możliwości. W dużym skrócie chodzi o bardziej naturalne i wielowymiarowe odczuwanie dźwięku 3D przez słuchacza. Jak zapewnia Steven Wilssens, Principal Program Manager Lead w Microsoft for Audio, z dobrodziejstw DTS wkrótce będą mogli korzystać Windows Insiderzy, a po nich Xbox Insiderzy. Wszystko za sprawą aplikacji DTS:X Ultra, która już wprawdzie znajduje się w Microsoft Store, ale nie można jej pobrać. Po etapie testów wsparcie zostanie udostępnione wszystkim w Windows 10 i Xbox One. Dokumentacja October 2018 Update wskazuje, że w wersji tej zawarte jest już wsparcie dla nowego formatu dźwięku przestrzennego, w tym dla DTSHeadphoneX i DTSXUltra, ale nadciągające zmiany wejdą najprawdopodobniej dopiero do April 2019 Update.
We also have DTS coming to PC and Xbox in the coming weeks. It will be available to the PC Insider audience first and then move to Xbox. Once any issues have been ironed out, they will move to the PC and Xbox audiences that are on retail builds.
— Steven Wilssens (@steven_wilssens) 25 stycznia 2019
Wilssens poinformował też o nadciągających ulepszeniach dla Dolby Atmos. System ten jest już od dłuższego czasu wspierany w Windows 10 i na Xbox One. Wśród nowości znajdziemy m.in. rozszerzenia związane z głośnikami laptopa, personalizacją i upmixingiem zawartości starszego typu do Dolby Atmos.
Thanks for the comments. We have some great enhancements coming to Dolby Atmos on PC and Xbox One. Including enablement enahncements (PC & XB1), laptop speakers (PC), customization (PC & x XB1), and Dolby Atmos upmixing for legacy channel based content with home receivers (Xbox)
— Steven Wilssens (@steven_wilssens) 25 stycznia 2019
Zapewne więcej szczegółów tych implementacji poznamy przy okazji nadchodzących kompilacji Insider Preview. Już teraz jednak jest pewne, że posiadacze systemów wielokanałowych i miłośnicy wrażeń 3D mogą zacierać ręce.