Edge to całkiem nowe spojrzenie na przeglądarkę. Projektując ją, Microsoft niemal całkowicie odżegnał się od spadku po Internet Explorerze. Rzeczywiście, dołączona do Windows 10 przeglądarka korzysta z wielu nowatorskich rozwiązań, a w wybranych benchmarkach pokonuje nie tylko IE, lecz także największego rywala - Chrome. To najwyraźniej nie wystarczy. Konkurent od Google bywa częściej wybieraną opcją, także na własnym "podwórku" przeglądarki Edge.
Do takich wniosków doszli analitycy z serwisu Quantcast. Z ich danych wynika, że zaledwie 12% użytkowników Windows 10 z terytorium USA wybrało Edge. Palma pierwszeństwa należy do Chrome (ponad 70% udziału). Na poniższym wykresie odnotowano dość znaczący wzrost użytku Edge tuż po premierze Windows 10. Udział wbudowanej w system przeglądarki następnie spadł, by osiąść na poziomie podobnym do tego sprzed wersji RTM. Wygląda więc na to, że popularność przeglądarki nie jest w żaden sposób współzależna z liczbą dokonanych instalacji Windows 10. Według ostatnich danych Microsoftu nowy system zainstalowano już ponad 110 milionów razy.
Nieco inaczej sytuacja wygląda, gdy pod uwagę weźmiemy dane, pochodzące z innych systemów. Z kolejnego wykresu od Quantcast wynika, że Chrome rzadko kiedy przekracza pułap 70% udziału. Drugie miejsce należy do IE, który oscyluje w granicach 20%, w słabszych momentach zamieniając się miejscem z Firefoksem. W ogólnym rozrachunku najsłabiej wypada Edge. Trudno się jednak dziwić - w końcu przeglądarka jest dostępna ekskluzywnie jedynie dla użytkowników Windows 10.
Wypuszczenie niedokończonej przeglądarki okazało się dla Microsoftu niezbyt rozsądnym posunięciem. Strategia Windows-as-a-Service zakłada nieustanne aktualizowanie systemu i związanych z nim produktów, niemniej z drugiej strony nie bez znaczenia pozostaje pierwsze wrażenie. Edge od czasu oficjalnej premiery jest stopniowo doskonalony, a najbliższa duża aktualizacja "Windows 10 Wave 2" przewidziana została na czwarty kwartał tego roku. Być może dopiero wtedy Edge osiągnie zadowalający udział w rynku przeglądarek.