Idąc w ślad za Sony z jego serią Vaio, Samsung postanowił zamknąć dystrybucję laptopów na rynek Europejski. Dotyczy to zarówno najnowszej serii Ativ Book 9, jak i konkurencyjnych Chromebooków. Co powoduje niechęć gigantów do dystrybucji sprzętu w Europie?
Ostatnie dokonania południowokoreańskiego producenta na polu Windows 8.1 to dwa ultrabooki: Ativ Book 9 Plus i Ativ Book 9 Lite. Jeszcze przed kilkoma tygodniami na berlińskiej konferencji IFA 2014 na próżno było szukać nowych propozycji laptopów od Samsunga. Jak tłumaczy rzecznik prasowy firmy: "Szybko adaptujemy się do potrzeb i wymagań rynku. W Europie zaprzestajemy teraz sprzedaży laptopów, wliczając w to Chromebooki. To specyficzne dla tego regionu - i nie jest to koniecznie odbiciem stanu innych rynków." Nie od dziś bowiem wiadomo, że rynek PC znajduje się w recesji. Jak wynika z analiz Samsunga - dotyczy to zwłaszcza rynku europejskiego.
W przypadku Sony takie posunięcie związało się z restrukturyzacją w wielu działach firmy, w rezultacie czego pracę straciło ok. 5000 zatrudnionych. Samsung z kolei kieruje się przede wszystkim analizą rynku. Sytuacja recesji nie musi trwać wiecznie. Sprzedaż nowych PC uległa niewielkiej poprawie w okresie, gdy Windows XP tracił wsparcie techniczne Microsoftu. Samsung nie odcina więc dystrybucji w sposób definitywny. "Będziemy kontynuować gruntowne szacowanie warunków rynkowych i dokonywać przyszłych regulacji, by tworzyć konkurencyjność w rozwijających się kategoriach PC.", mówi rzecznik Samsunga.
Stale rosnąca popularność smartfonów i tabletów od kilku lat rzutuje negatywnie na wyniki sprzedaży laptopów czy zestawów PC. Producenci z powodu niewielkich zysków kierują się raczej ku technologiom dotykowym. Być może szansą na odrodzenie się platformy PC okaże się premiera Windows 9. Nadchodzący system ma bowiem sprostać wymaganiom użytkowników, a także zapewnić odpowiednio wyważony podział na interfejs dotykowy i tradycyjny.