Do listy znanych problemów w Windows 11 2022 Update (22H2) dołączył kolejny punkt. Mówi on o problemach z łączeniem się aplikacji z bazami danych na serwerze SQL. Występują one po zainstalowaniu aktualizacji KB5019980 (build 22621.819) z 8 listopada. Sprawdzamy, na czym to dokładnie polega.
Po zainstalowaniu KB5019980 aplikacje, które używają połączeń ODBC wykorzystujących Microsoft ODBC SQL Server Driver (sqlsrv32.dll), aby uzyskiwać dostęp do baz danych, mogą nie być w stanie się połączyć. Możesz otrzymać błąd w aplikacji lub ze SQL Server, taki jak "The EMS System encountered a problem" wraz z wiadomością "Message: [Microsoft][ODBC SQL Server Driver] Protocol error in TDS Stream" albo "Message: [Microsoft][ODBC SQL Server Driver]Unknown token received from SQL Server".
— Microsoft
Jeśli nie macie pewności, czy w ogóle korzystacie z takich aplikacji, możecie otworzyć dowolną apkę używającą bazy danych, a następnie uruchomić Wiersz polecenia i wpisać w nim następującą komendę: tasklist /m sqlsrv32.dll. Problem odnotowano nie tylko w najnowszej wersji Jedenastki, ale też w starszych systemach. Lista dotkniętych platform obejmuje:
- Klient: Windows 11, wersja 22H2; Windows 10, wersja 22H2; Windows 11, wersja 21H2; Windows 10, wersja 21H2; Windows 10, wersja 21H1; Windows 10, wersja 20H2; Windows 10 Enterprise LTSC 2019; Windows 10 Enterprise LTSC 2016; Windows 10 Enterprise 2015 LTSB; Windows 8.1; Windows 7 SP1
- Serwer: Windows Server 2022; Windows Server 2019; Windows Server 2016; Windows Server 2012 R2; Windows Server 2012; Windows Server 2008 R2 SP1; Windows Server 2008 SP2
Microsoft pracuje już nad poprawką i dołączy ją w nadchodzących aktualizacjach.