Zgodnie z kwartalnym raportem, jaki firma Facebook musiała zdać swoim akcjonariuszom, na całym świecie korzysta z jej portalu 955 milionów użytkowników posiadających konto od co najmniej miesiąca. Jak się okazuje, liczba ta nie jest miarodajna w analizie sukcesu portalu Marka Zuckerberga.
Facebook przyznaje powiem jednocześnie, że 8,7% wszystkich kont to profile sprzeczne z regulaminem, co daje około 83 milionów fałszywych kont spośród wymienionych 955 mln. Pogrupować je wszystkie można natomiast na 3 główne kategorie.
Najwięcej, bo aż 4,8% całej bazy stanowią profile zduplikowane, to znaczy takie, których właścicielem jest osoba posiadająca już inne konto na Facebooku. Jest to oczywiście sprzeczne z regulaminem, ale jak nietrudno się domyśleć, przy takiej skali liczb ciężko jest ten zakaz w pełni skutecznie wyegzekwować.
Kolejne 2,4% całej bazy to konta fikcyjne, najczęściej nawiązujące do znanych osób, marek, choć wiele z nich to np. konta domowych zwierzaków. Twórcy takich kont nie skorzystali z możliwości utworzenia fanpage’a, co w pewnym momencie działalności portalu było wymogiem zalegalizowania fikcyjnych kont.
Reszta z omawianych – 1,5% - to tzw. konta niepożądane. Tego typu profile są najczęściej wykorzystywane do rozsyłania spamu, lub innych działań o charakterze marketingowym, sprzecznych z regulaminem Facebooka.