Wiedźmin na Netfliksie podkręcił sprzedaż gier i książek o ponad 550%

Wiedźmin na Netfliksie podkręcił sprzedaż gier i książek o ponad 550%

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 2/17/2020, 5:11 PM

Liczba odsłon: 1635

Efekt synergii, jaki uzyskują uniwersa rozciągające się na książki, filmy, gry, komiksy, gadżety i inne media, udzielił się także Wiedźminowi. Chyba większość zna początkowe perypetie Andrzeja Sapkowskiego ze studiem CD Project RED, a także ze środowiskiem graczy, dlatego oszczędzimy Wam wałkowania po raz setny tego samego. Wystarczy powiedzieć, że zaszedł tu efekt Netfliksa i po obejrzeniu serialu widzowie pognali do sklepów po książki i gry.

Wiedźmin zaczynał jako cykl powieści i opowiadań niespecjalnie znanych poza kręgami miłośników fantastyki i granicami Polski. Dzięki trylogii gier stał się wręcz zjawiskiem popkultury o światowym zasięgu, a na fali tej popularności motyw podchwycił Netflix, co wzmogło efekt jeszcze bardziej, jako że nadal więcej ludzi ogląda seriale niż gra w gry lub czyta książki. Część tych widzów sięgnęła jednak i po tamte media. Krótko po premierze serialu dochodziły nas słuchy o kolejnych zakątkach świata, w których książki Sapkowskiego wyprzedały się na pniu i trzeba było zamawiać kolejne partie. Nie gorzej na tym zamieszaniu wypadły gry. W tym przypadku mamy konkretne dane liczbowe.

Jak wynika z danych The NPD Group, firmy zajmującej się badaniami rynku, w ciągu 2 pierwszych tygodni od premiery serialu Wiedźmin sprzedaż książek (egzemplarzy fizycznych) w USA wzrosła o 562% w porównaniu z tym samym okresem w 2018 roku, głównie za sprawą zbioru opowiadań Ostatnie życzenie. Podobny wzrost sprzedaży zaliczyła ostatnia część z trylogii gier, Wiedźmin 3: Dziki Gon.

W świecie gamingu PC i konsolowego Wiedźmin był już bardzo popularny. Najnowsza z gier, Wiedźmin 3: Dziki Gon, została wydana w maju 2015 roku. W czerwcu 2019 roku wydawca gry, CD Project RED, potwierdził, że gra sprzedała się na świecie w ponad 20 milionach egzemplarzy. Wiedźmin 3: Dziki Gon był także portowany na konsolę Nintendo Switch w październiku 2019 r., krótko przed premierą serialu Netfliksa. Połączenie tych czynników zapewniło grze mocny wzrost sprzedaży w Q4 2019. Grudniowa sprzedaż fizycznych kopii gry w USA była o 554% wyższa niż w grudniu 2018 roku i wciąż o 63% wyższa, gdy wyłączyć z tego platformę Nintendo Switch.
— Sartori Bernbeck, Executive Director, Entertainment Market Intelligence, The NPD Group

Jak zauważa Bernbeck, zainteresowanie tematyką fantasy zdążyły rozbudzić u masowego odbiorcy takie seriale i filmy, jak Gra o Tron czy wcześniej Władca Pierścieni. Jako że emisja GoT zakończyła się w maju 2019 roku, premiera Wiedźmina po kilku miesiącach była strategicznie udanym pomysłem. Również podanie tych historii w stosunkowo przystępnej formie sprawiło, że fantastyką zainteresowały się osoby niezwiązane wcześniej z "subkulturą".

Źródło: https://www.npd.com/wps/portal/npd/us/blog/2020/the-witchers-impact-across-entertainment/

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia