Microsoft udostępnił najnowsze wyniki finansowe, pokrywające czwarty kwartał roku fiskalnego 2021 (drugi kwartał roku kalendarzowego 2021, zakończony 30 czerwca). Firma zgłosiła całkowite przychody sięgające 46,2 mld USD, czyli o 4,5 mld wyższe niż w poprzednim kwartale, i o 21% wyższe niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Co się złożyło na tę sumę i jak wygląda kondycja poszczególnych działów po półtora roku trwania pandemii? Na czym zarabia ostatnio Microsoft? Wreszcie jak wyglądają wyniki z całego roku fiskalnego? O tym w raporcie.
Przychody wygenerowane przez Productivity and Business Processes wyniosły w ostatnim kwartale 14,7 mld USD, zaliczając wzrost rzędu 25% (rok do roku). Na tę gałąź składają się:
- Przychody z produktów komercyjnych Office i usług w chmurze, które zaliczyły wzrost o 20%. Microsoft wyjaśnia to wzrostem przychodów z tytułu licencji komercyjnych Office 365 o 25%.
- Przychody z produktów konsumenckich Office i usług w chmurze, które zaliczyły wzrost o 18%. Liczba subskrybentów Microsoft 365 wśród konsumentów wzrosła do 51,9 miliona (z 50,2 mln w zeszłym kwartale).
- Przychody z LinkedIn, które zaliczyły wzrost o 46%. Microsoft tłumaczy to wzrostem segmentu Marketing Solutions o 97%.
- Przychody z produktów i usług chmurowych Dynamics, które zaliczyły wzrost o 33%, głównie dzięki wzrostowi przychodów z Dynamics 365 o 49%.
Przychody wygenerowane przez Intelligent Cloud w ostatnim kwartale wyniosły 17,4 mld USD, zaliczając wzrost o 30%.
- Przychody z produktów Server i usług w chmurze wzrosły o 34%, co zawdzięcza się wzrostowi przychodów Azure o 51%.
Przychody z gałęzi More Personal Computing wyniosły w ostatnim kwartale 14,1 mld USD i zaliczył wzrost o 9%. Na gałąź tę składają się:
- Przychody z tytułu Windows OEM, które zmniejszyły się o 3%.
- Przychody z komercyjnych produktów Windows i usług w chmurze, które zaliczyły wzrost rzędu 20%.
- Przychody z segmentu Xbox (zawartość i usługi), które zmniejszyły się o 4%.
- Przychody z reklam w wyszukiwarce, z wyłączeniem kosztów pozyskania ruchu, które wzrosły o 53%.
- Przychody z tytułu Surface, które zmniejszyły się o 20%.
Microsoft przedstawił też podsumowanie minionego kwartału:
- Przychód wyniósł 46,2 mld USD i wzrósł o 21% (YoY).
- Przychód operacyjny wyniósł 19,1 mld USD i wzrósł o 42%.
- Dochód netto wyniósł 16,5 mld USD i wzrósł o 47%.
- Zysk rozwodniony na jedną akcję wyniósł 2,17 USD i wzrósł o 49%.
Jako że był to ostatni kwartał fiskalny (dla FY21), Microsoft opublikował podsumowanie całego roku:
- Przychód wyniósł 168,1 mld USD i wzrósł o 18% (względem FY20).
- Przychód operacyjny wyniósł 69,9 mld USD i wzrósł o 32%.
- Dochód netto wyniósł 61,3 mld USD i wzrósł o 38%.
- Zysk rozwodniony na jedną akcję wyniósł 8,05 USD i wzrósł o 40%.
Microsoft wydaje się zadowolony z tego kwartału i całego roku. Dwucyfrowy wzrost w Q4 FY2021 zaliczyły dwa główne działy, a trzeci — tylko jednocyfrowy, nawet mimo faktu, że aż trzy gałęzie (Surface, Windows OEM i Xbox) poszły w dół. Dwucyfrowy wzrost procentowy przychodów i dochodów stał się także udziałem całego roku fiskalnego 2021.
Nasze wyniki pokazują, że kiedy działamy sprawnie i zaspokajamy potrzeby klientów w zróżnicowany sposób na dużych i rozwijających się rynkach, generujemy wzrost, jak odnotowaliśmy w naszej chmurze komercyjnej oraz w nowych franczyzach, które zbudowaliśmy, w tym w grach, bezpieczeństwie i LinkedIn, z których wszystkie przekroczyły 10 miliardów dolarów rocznych przychodów w ciągu ostatnich trzech lat — dodał w podsumowaniu Satya Nadella, CEO Microsoft.